Αρχείο PDF

Ο.Λ.Τ.Ε.Ε. – ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Αθήνα, 08-06-2021

 Αρ. Δ.Τ.: 48

Προβληματισμοί για τα πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια (Π. ΕΠΑ.Λ)

Άλλη μια χρονιά φτάνει στο τέλος της με πρωτόγνωρα προβλήματα, με περισσότερες από 100 μέρες του σχολικού έτους να διεκπεραιώνονται με εξ αποστάσεως διδασκαλία, κατά τη διάρκεια των οποίων αντιμετωπίσαμε σοβαρά προβλήματα και ελλείψεις, χωρίς την έγκαιρη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε σχετικά θέματα όπως έχετε ενημερωθεί ουκ ολίγες φορές από την Ομοσπονδία μας.

          Η εκπαιδευτική κοινότητα βγήκε λαβωμένη με δυσαναπλήρωτα κενά και θρηνεί για τους ανθρώπους της που έφυγαν υπό αυτές τις συνθήκες. Ένα νέο ομιχλώδες τοπίο στην εκπαιδευτική διαδικασία δημιουργείται, με νέες συνθήκες για τους μαθητές μας και τους εκπαιδευτικούς. Η νέα εποχή θα φέρει ανατροπές, στην μαθησιακή διαδικασία και τις εργαστηριακές δεξιότητες, στις κοινωνικές σχέσεις, στα εργασιακά και σε πολλές άλλες πτυχές της ζωής μας.

          Ενώ η πρώτη εβδομάδα του Ιούνη έχει περάσει και οι Πανελλαδικές είναι προ των πυλών, όχι μόνο η διαφήμιση των ΕΠΑ.Λ που οφείλει το Υπουργείο για τα σχολεία μας δεν έχει πραγματοποιηθεί, αλλά ακόμα και η απόφαση λειτουργίας τομέων και ειδικοτήτων, με τις εισηγήσεις των σχολείων για τη λειτουργία νέων δεν έχει εκδοθεί ως σήμερα, ώστε να αρχίσουν και οι εγγραφές των μαθητών.

          Ένας νέος θεσμός (σ.σ. ΠΡΟΤΥΠΑ ΕΠΑ.Λ) σύμφωνα με τη σχετική Υ.Α  «Κ3/58084/2021 ΦΕΚ 2180/Β/25-5-2021 – Ρύθμιση θεμάτων εκπαιδευτικού οδηγού των προτύπων επαγγελματικών Λυκείων (Π.ΕΠΑ.Λ.)» τίθεται σε λειτουργία από Σεπτέμβρη σε πλήθος σχολείων με τον εκπαιδευτικό οδηγό των Προτύπων ΕΠΑ.Λ να συντάσσεται χωρίς τον προαπαιτούμενο διάλογο με τους εκπαιδευτικούς πίσω από κλειστές πόρτες.

Η Ομοσπονδία διοργάνωσε ενημερωτικές ημερίδες με τα θέματα της επικαιρότητας (σχετικά 1, 2, 3, 4) καθώς και για τα πρότυπα σχολεία και μέσα από αναλύσεις, τοποθετήσεις και συζητήσεις δημιουργήθηκαν κάποια ερωτήματα τα οποία πρέπει να διασαφηνιστούν.

Η Υ.Α απαντά ναι μεν σε κάποια ερωτήματα που τέθηκαν, αλλά δημιουργεί πλήθος άλλων. Το πλαίσιο λειτουργίας των Π. ΕΠΑ.Λ θα έπρεπε να περιγράφεται πιο αναλυτικά.

  1. Θα πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί που θα διεκδικήσουν μια θέση τι σημαίνει 6 ώρες πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις σε ανήλικους μαθητές στη Β’ και στη Γ’ τάξη. Δυστυχώς δεν περιγράφεται πουθενά.
  2. Το πλήθος των 22 μαθητών ανά τάξη και η χορήγηση κρατικών υποτροφιών είναι κάτι που ζητάμε να επεκταθεί σε όλα τα σχολεία και όχι μόνο στα Π. ΕΠΑ.Λ.
  3. Για άλλη μια φορά αποφεύγει η ανωτέρω Υ.Α να αναφέρει τα Εργαστηριακά Κέντρα (ΕΚ) τα οποία θα υποστηρίζουν τα Πρότυπα ΕΠΑ.Λ και τον εργαστηριακό εξοπλισμό που θα απαιτηθεί. Αναφέρει όμως τις θεματικές αίθουσες που θα υπάγονται στα Π. ΕΠΑ.Λ. Τι θα γίνει με τα ΕΚ όταν αναπτυχθεί πλήρως το Π. ΕΠΑ.Λ;
  4. Ζητήματα προκύπτουν και με τους μαθητές. Θα πρέπει οι μαθητές όλων των ΕΠΑ.Λ που μετακινούνται από άλλους Δήμους να δικαιούνται δωρεάν μετακίνηση καθώς και να διασφαλιστεί ότι θα λειτουργήσει η ειδικότητα για την οποία επιθυμεί να σπουδάσει και γι’ αυτή εγγράφηκε ένας μαθητής στην Α’ τάξη.
  5. Πόσες ειδικότητες θα μπορεί να λειτουργήσουν σε ένα Π. ΕΠΑ.Λ καθώς δεν προβλέπετε να γίνονται νέες εγγραφές στη Β’ τάξη;
  6. Πώς θα αναπληρώνονται οι μαθητές στη Β’ τάξη όταν τα τμήματα θα είναι κάτω από 22 μαθητές;
  7. Θα υπάρχει η αναλογία αγοριών κοριτσιών στα τμήματα;
  8. Γιατί δεν μπορεί ένας μαθητής να εγγραφεί για δεύτερη ειδικότητα όταν χωράει στο τμήμα μιας και θα έχει απολυτήριο Π. ΕΠΑ.Λ.;
  9. Πολλά ερωτηματικά δημιουργεί και το Άρθρο 5 Παρ. 1 η οποία αναιρείται στις επόμενες παραγράφους για τη στελέχωση των Π. ΕΠΑ.Λ από εκπαιδευτικούς αυξημένων τυπικών και ουσιαστικών προσόντων. Με ποια διαδικασία θα τοποθετούνται οι νέοι εκπαιδευτικοί στα Π. ΕΠΑ.Λ;
  10. Τι θα γίνει με τους αναπληρωτές που θα απαιτηθούν για τη συμπλήρωση των οργανικών και λειτουργικών κενών που θα προκύψουν στα Π. ΕΠΑ.Λ. το Σεπτέμβριο;
  11. Τμήματα μεταλυκειακού έτους – τάξη μαθητείας θα μπορεί να δημιουργεί το Π. ΕΠΑ.Λ.;

ζητούμε

  1.  Τις εγκρίσεις και την άμεση ανάρτηση των τομέων και ειδικοτήτων που θα λειτουργήσουν για την επόμενη σχολική χρονιά σε όλα τα ΕΠΑ.Λ, την έναρξη διαφημιστικής καμπάνιας υπέρ των ΕΠΑ.Λ στα ΜΜΕ και την έναρξη των εγγραφών.
  2. Την άμεση ανακοίνωση των ΕΠΑ.Λ που μετατρέπονται σε πρότυπα και την αποσαφήνιση των παραπάνω ερωτημάτων ώστε να συμμετάσχουν μαθητές γονείς και εκπαιδευτικοί στο νέο εγχείρημα που επιχειρείτε.

 

Από το Διοικητικό Συμβούλιο της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε.