Αρχείο PDF

Αθήνα, 24-10-2022

 Αρ. Πρωτ.: 43

ΠΡΟΣ :

κα. Νίκη Κεραμέως

Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

κα. Ζωή Μακρή

Υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

ΚΟΙΝ :

κ. Αλέξανδρο Κόπτση

Γ. Γ. Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.

κ. Γεώργιο Βούτσινο

Γ. Γ. Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας

 

ΘΕΜΑ : «Μέντορες και ενδοσχολικοί συντονιστές»
Σχετ.:

Αξιότιμη κα. Υπουργέ,

αξιότιμη κα. Υφυπουργέ,

αξιότιμε κ. Γενικέ

   Οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις περί μεντόρων και ενδοσχολικών συντονιστών βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας προσέγγισης που επιχειρείτε να φέρετε στα σχολεία, με την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών να ξεπροβάλλει οσονούπω σύμφωνα και με τις τελευταίες δηλώσεις σας.

    Απορίας άξιον είναι βέβαια, το πως δεν έχετε καταφέρει να ολοκληρώσετε ακόμα τις κρίσεις των νέων στελεχών στην εκπαίδευση εδώ και πάνω από ένα χρόνο από την ψήφιση του ν.4823/21, ενώ ταυτόχρονα θέλετε να αξιολογήσετε τους εκπαιδευτικούς όταν εσείς δεν είστε συνεπείς με τις εξαγγελίες σας. Παρόλα αυτά απαιτείται από τους εκπαιδευτικούς να αναλάβουν νέες ευθύνες που περιγράφονται στο ΦΕΚ 4509/Β/25-8-22 χωρίς να έχετε τηρήσει τα δικά σας χρονοδιαγράμματα.

    Η θεσμοθέτηση των μεντόρων δεν είναι μια πρωτοεμφανιζόμενη ρύθμιση, υπήρξε άλλωστε μέρος του Νόμου Διαμαντοπούλου  3848/2010 άρθρο 4. Προσπαθώντας να ξεπεράσουμε τη στείρα αντιπαράθεση μεταξύ Υπουργείου και  συνδικαλιστικών οργανώσεων που έχει οδηγήσει το Υπουργείο σε μια αγωνία να επιβάλλει την εξουσία του επί των εργαζομένων, μέσω των δικαστικών αγωγών και αποφάσεων.

Κυρία Υπουργέ,

   η ακολουθούμενη γενικότερη κυβερνητική πολιτική διέπεται από το  νεο-φιλελεύθερο τρόπο σκέψης, στην πράξη όμως επιθυμείτε να κάνετε πολιτική με όρους  αχρέωτης επιπλέον εργασίας από τους εκπαιδευτικούς (Αυτά συνέβαιναν μόνο σε καθεστώτα με τα οποία ιδεολογικά θέλει να απέχει η τρέχουσα κυβερνητική πολιτική αντίληψη). Θέλετε οι εκπαιδευτικοί να λαμβάνουν επιπλέον υπηρεσίες χωρίς να τις πληρώνετε. Κάτι που αντίκειται ακόμα και στην νεοφιλελεύθερη λογική. Αν κοιτάξει κανείς τα καθήκοντα των εκπαιδευτικών είναι πάνω από 70! Πολλές απ΄αυτές τις εξωδιδακτικές εργασίες δεν έχουν σχέση με την εκπαιδευτική – διδακτική πλευρά του εκπαιδευτικού και είναι καθαρά γραφειοκρατικές. Στην ουσία απομυζούν τον ενεργό  χρόνο του εκπαιδευτικού ενώ θα μπορούσατε να  του αφήσετε περιθώριο να ασχοληθεί με την προετοιμασία των μαθημάτων του.

   Σαφώς και είναι χρήσιμη η ύπαρξη οργανωμένης καθοδήγησης των νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών, καθώς μετά το διορισμό τους οι εκπαιδευτικοί δεν επικουρούνται στο έργο τους από άλλου είδους υποστήριξη (αν εξαιρέσουμε την εισαγωγική επιμόρφωση στα ΠΕΚ και επιμορφώσεις στις ΤΠΕ). Ούτε καν εκπαιδευτική επάρκεια δεν προσφέρει το Υπουργείο καθώς η εκπαιδευτική επάρκεια πληρώνεται από τους εκπαιδευτικούς στην ΑΣΠΑΙΤΕ (600€/έτος).

   Είναι αλήθεια πως τόσο ο μέντορας (καθοδήγηση και υποστήριξη νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών) όσο και ο ενδοσχολικός συντονιστής έχουν ως εξωδιδακτικό καθήκον μεγαλύτερη συνάφεια με τη βελτίωση της εκπαιδευτικής προετοιμασίας των εκπαιδευτικών ήτοι : (α) την υποστήριξη και τον συντονισμό των εκπαιδευτικών ανά ομάδες ειδικοτήτων ή ανά ομάδες τάξεων διδασκαλίας, β) τον προγραμματισμό της διδακτέας ύλης, γ) την οργάνωση δειγματικών διδασκαλιών και την ανταλλαγή καλών επαγγελματικών πρακτικών, δ) την εισαγωγή καινοτόμων εκπαιδευτικών εργαλείων διδασκαλίας και την αξιολόγησή τους και ε) τον προγραμματισμό των διαδικασιών αξιολόγησης των μαθητών .

  Είναι σαφές πως αυτά δε γίνονται σε μηδενικό χρόνο καθώς οι εγκύκλιοι που έχουν εκδοθεί περιγράφουν διαδικασίες παρακολούθησης με προγραμματισμό, επιμορφώσεις, δειγματικές διδασκαλίες, μηνιαίες συναντήσεις με εκπαιδευτικούς, εκθέσεις, παραδοτέα καθ΄ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους (ΦΕΚ Τεύχος B’ 4509/25.08.2022 – ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ: Αριθμ. Φ12/102913/ΓΔ4 Ενδοσχολικός Συντονιστής και Αριθμ. 102919/ΓΔ4 Παιδαγωγικός Σύμβουλος – Μέντορας στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης). Και όλα αυτά με την κατακλείδα των Υπουργικών αποφάσεων να είναι: «Ο Παιδαγωγικός Σύμβουλος – Μέντορας  ή Ενδοσχολικός συντονιστής ασκεί τα καθήκοντά του εκτός του διδακτικού ωραρίου του, αλλά εντός του εργασιακού ωραρίου του και δεν απαλλάσσεται από εξωδιδακτικές εργασίες και εφημερίες»

Κυρία Υπουργέ,

   για να γίνουν τα παραπάνω εντός του εργασιακού ωραρίου θα πρέπει να  απαλλαγεί η εκπαιδευτική κοινότητα από όλη τη γραφειοκρατία η οποία αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο και η οποία αντί να απελευθερώνει χρόνο για τον εκπαιδευτικό αντίθετα δεσμεύει από τον ενεργό  χρόνο του εκπαιδευτικού.

   Ειδικότερα για τα ΕΠΑΛ και τα Εργαστηριακά Κέντρα όπου υπάρχουν και οι υπεύθυνοι τομέων χρειάζονται διευκρινήσεις με την πληθώρα των ειδικοτήτων και τομέων, θα πρέπει να οριστεί μεγάλο πλήθος εκπαιδευτικών ανά τομέα, ώστε να είναι αποτελεσματικός ο θεσμός. Αλλιώς όλα θα μείνουν στα χαρτιά και θα είναι άλλη μια αποτυχημένη θεσμοθέτηση (όπως και η περιβόητη αξιολόγηση των εκπαιδευτικών έως τώρα).

Ζητούμε

  • Απαλλαγή όλων των εκπαιδευτικών από τα υπερπληθή εξωδιδακτικά καθήκοντα (θεσμοθέτηση θέσεων γραμματειών ανάλογη του πλήθους των μαθητών, απαλλαγή από μη εκπαιδευτικά εξωδιδακτικά καθήκοντα)
  • Ενεργά κίνητρα, όπως μείωση ωραρίου στους Υπεύθυνους ενδοσχολικούς συντονιστές ή μέντορες, θέσπιση επιδόματος για τις θέσεις αυτές.

   Τέλος, η συνεχής ποινικοποίηση των πρωτοβουλιών των εκπαιδευτικών για απεργιακές κινητοποιήσεις όχι μόνο καταδεικνύει το ύφος της πολιτικής διαχείρισης, αλλά δείχνει και την αποτυχία του Υπουργείου να πείσει την εκπαιδευτική κοινότητα μέσω διαλόγου και σωστής προετοιμασίας των νέων θεσμών που θέλετε να εισάγετε. Μόνο με τη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης μπορεί να υπάρξει κοινωνική συναίνεση για τη θεσμοθέτηση καινοτομιών τέτοιου τύπου.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε.

Ο Πρόεδρος Παπαδόπουλος Χιονάς

Ο Γ.Γ. Τσιντώνης Ηλίας