Αθήνα, 04-01-2019

 Αρ. Πρωτ.: 32

ΠΡΟΣ :  

1. κ. Κώστα Γαβρόγλου
Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων

2. κα. Μερόπη Τζούφη
Υφυπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων

ΚΟΙΝ :

ΘΕΜΑ : Σύστημα μόνιμων διορισμών

Σχετ.:

 

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

αξιότιμη κυρία Υφυπουργέ,

παρακολουθώντας τις τελευταίες εξαγγελίες για την οριστικοποίηση του συστήματος μονίμων διορισμών, η Ο.Λ.Τ.Ε.Ε. σας καταθέτει προβληματισμούς, που θα μετουσιωθούν σε προτάσεις, σχετικά με το παραπάνω ζήτημα.

Όσον αφορά την πρόταση του Υπουργείου παρατηρούμε τα εξής:

  • Η συγκεκριμένη πρόταση μόνο ως μεταβατική και συγκυριακή μπορεί να χαρακτηρισθεί. Ένα σύγχρονο και δημοκρατικό κράτος οφείλει να έχει για το σύστημα διορισμών, θέση ανοιχτή και να την ανατροφοδοτεί και όχι να την ανοίγει προεκλογικά και σε περίοδο γιορτών.
  • Τα κριτήρια που τίθενται προσομοιάζουν με αυτά των στελεχών εκπαίδευσης. Αν αυτά τα ακαδημαϊκά κριτήρια προσμετρούνται για τον διορισμό, ποια θα είναι τα κριτήρια επιλογής των διευθυντών; Τελικά θέλουμε εκπαιδευτικούς για να διδάξουν ή προσοντούχους που θα καταλάβουν θέσεις ευθύνης;
  • Αυξάνεται ο μέσος όρος  ηλικίας διορισμού, καθώς για να έχει κάποιος και πολύμηνη εκπαιδευτική προϋπηρεσία αλλά και ακαδημαϊκά προσόντα, πρέπει να είναι σε προχωρημένη ηλικιακή δεκαετία. Με τον τρόπο αυτόν δεν λαμβάνεται μέριμνα για τους νέους πτυχιούχους, καθώς για να κατοχυρώσεις είτε την πολύμηνη προϋπηρεσία, είτε τα ακαδημαϊκά προσόντα πρέπει να περάσουν κάποια χρόνια. Καταργείτε με αυτόν τρόπο τις ίσες αφετηρίες για όλους, και οδηγούνται οι εκπαιδευτικοί σε ένα κυνήγι χαρτιών-προσόντων που προσομοιάζει με πολιτική κουλτούρα, ξένη προς εσάς.
  • Καταργείται η έννοια του πτυχίου (γνωστικού και παιδαγωγικού) ως επαρκούς για την μόνιμη πρόσληψη και την διεξαγωγή διδασκαλίας.
  • Για τους κατόχους διδακτορικών θα έπρεπε να δοθούν θέσεις σε ερευνητικό επίπεδο και όχι να καθοδηγούνται, μόνο για βιοποριστικούς λόγους, σε διδασκαλία στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
  • Η πρόταση δεν εξαλείφει το διάχυτο αίσθημα αδικίας, ότι κάποιοι παρέκαμψαν το σύστημα προσλήψεων χρησιμοποιώντας «παραθυράκια» για να αποκτήσουν προϋπηρεσία. Επίσης υπάρχει αντίστοιχο αίσθημα αδικίας ότι δεν ήταν πάντα πλήρως αδιάβλητο το σύστημα επιλογής για την απόκτηση εκπαιδευτικής επάρκειας, καθώς οι προσφερόμενες θέσεις ήταν σχεδόν πάντα πολύ λιγότερες απ’ τους υποψηφίους.
  • Δεν δίδεται έμφαση στις σπουδές στις επιστήμες της αγωγής ούτε και υπάρχει κάποιο κριτήριο για την συνάφεια των μεταπτυχιακών τίτλων. Άκριτα όλοι οι τίτλοι αυτομάτως προσμετρούνται. Μπορεί δηλαδή κάποιος εκπαιδευτικός τεχνικής ειδικότητας να έχει μεταπτυχιακό στην διοίκηση επιχειρήσεων. Αυτή η εξειδίκευση θα τον κάνει αποτελεσματικότερο εκπαιδευτικό; Πρέπει να προσμετρηθεί για τον διορισμό του, ένα προσόν ειδικά σε μη συναφές αντικείμενο;
  • Απουσιάζει η διαφοροποίηση προσόντων και κριτηρίων για τα σχολεία της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.

Κύριε Υπουργέ και κυρία Υφυπουργέ,

είναι προφανές πως το δικαίωμα στην επιλογή, πρέπει να δοθεί τόσο στους νεώτερους όσο και στους παλαιότερους πτυχιούχους που επιθυμούν να ασκήσουν το εκπαιδευτικό λειτούργημα στην συνταγματική βάση ίσων ευκαιριών. Σίγουρα αυτό δεν μπορεί να διασφαλιστεί με ένα σύστημα στο οποίο λαμβάνεται υπόψη μόνο η προϋπηρεσία  ή τα ακαδημαϊκά προσόντα, κάτι που αδικεί τους νεώτερους. Άρα θα πρέπει να βασίζεται στην παροχή ίσων ευκαιριών για όλους και για τον λόγο αυτό δεν πρέπει να απορριφτεί ως βάση ο διαγωνισμός του Α.Σ.Ε.Π., χωρίς όμως να αποτελεί λόγο αποκλεισμού αν κάποιος δεν συμμετέχει σ’ αυτόν. Επίσης δεν  πρέπει να απορριφτεί η παλαιότητα κτήσης του πρώτου Πτυχίου. Θα μπορούσαν να πριμοδοτούνται σταθμισμένα τα μόρια άνω της βάσης, μια ρύθμιση που προϋπήρχε άλλωστε  στο παρελθόν. Επομένως πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε εκτός από τα όποια κριτήρια, να υπάρχει ισορροπημένη και αναλογική και σταθμισμένη μοριοδότηση των κριτηρίων.

Τέλος, η πρόταση σας προκρίνει ένα αδιάβλητο, δίκαιο και αξιοκρατικό σύστημα διορισμού εκπαιδευτικών, που θα επιλέξει τους καλύτερους και τους πλέον καταλλήλους να διδάξουν στα παιδιά μας; Θεωρούμε πως όχι.

Για τον λόγο αυτό, ζητούμε την απόσυρση του σχεδίου για το σύστημα διορισμών και την άμεση πραγματοποίηση διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών με ένα ευρύτατα αποδεκτό μεταβατικό σύστημα, που θα δίνει λύση στο σημερινό ελληνικό συγκείμενο.

 

 

Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε.