[button link=”https://www.oltee.gr/wp-content/uploads/2014/02/ΔΤ-ΟΛΤΕΕ-071_-Παιδεία-Ταξική-Τ.Ε.Ε.-υπό-Κατάρτιση-υπό-Κατάργηση-και-μαθητεία….pdf” icon=”download” bg_color=”#e30404″ window=”yes”]Αρχείο PDF[/button]

Αθήνα, 26-8-2013

 Αριθμ. Δ.Τ.: 071

ΠΑΙΔΕΙΑ Ταξική, ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ υπό Κατάρτιση, υπό Κατάργηση και «μαθητεία» …

(συμβολή σε ένα Θεσμικό Διάλογο που ΔΕΝ έγινε ΠΟΤΕ !!)

Το Υπουργείο Παιδείας παρουσίασε το «Σχέδιο Νόμου για την Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων» και το έθεσε σε «Διαβούλευση». Πενθήμερη. Κάτι σαν την «πενθήμερη» (εκδρομή) της Γ΄ Λυκείου… Οι όροι και οι συνθήκες της προσχηματικής αυτής διαδικασίας παρουσιάστηκαν στο με αρ. 069/23-8-2013 Δελτίο Τύπου μας. «Πενθ-πενθήμερη» λοιπόν η «Διαβούλευση». Πένθος επί… 5 (ημέρες). Πένθος για τη Δημοκρατία που χάθηκε, για τους Θεσμούς που κουρελιάστηκαν, για τη Λογική που εξοβελίστηκε.

Η Ομοσπονδία μας συνειδητά δεν συμμετείχε σε αυτή την παρωδία, χωρίς να αποτρέψει όποιο επιθυμούσε να συμμετέχει ατομικά, να το κάνει. Δεν συμμετείχαμε Θεσμικά:

1) Επειδή δεν προσκληθήκαμε να συμμετάσχουμε Θεσμικά, ούτε εμείς, ούτε κάποιος άλλος Φορέας, Θεσμικός και Μη.

2) Επειδή δεν πιστέψαμε ότι πραγματικός σκοπός της «Διαβούλευσης» ήταν να έχει περιεχόμενο, να είναι ουσιαστική. Δεν έδωσε τέτοια δείγματα ο Υπουργός. Αντίθετα, η όλη μεθόδευση που ακολουθήθηκε, μήνες τώρα, προβάλλει εναργώς την πρόθεσή του να παρακαμφθούν οι Θεσμοί και να αποφευχθεί ο ουσιαστικός Διάλογος.

3) Επειδή η Πρότασή μας, ολοκληρωμένη, με όραμα και επιχειρήματα, έχει ήδη κατατεθεί στο Υπουργείο και έχει αποτελέσει αντικείμενο ευρείας συζήτησης. Ήμασταν η ΜΟΝΗ Ομοσπονδία που κατέθεσε ολοκληρωμένη πρόταση, και δεν περιμέναμε να δούμε το Σχέδιο του Υπουργείου για να διατυπώσουμε απλώς «αντιρρήσεις» και «διαμαρτυρίες» ή – κατά τη μέθοδο που θα επιθυμούσε η πολιτική ηγεσία – να αντιπαρατεθούμε «υποκινούμενοι πολιτικά», «εξυπηρετώντας παραταξιακά – κομματικά συμφέροντα».

4) Επειδή περιμέναμε το Σχέδιο Νόμου να περάσει από το Ε.ΣΥ.Π. για εξαντλητικό και ουσιαστικό διάλογο, όπου θα συμμετείχαμε (όπως συμμετείχαμε και στο Ε.ΣΥ.Π. το 2011).

5) Επειδή ως ελάχιστο όρο θεσμικού διαλόγου με το Υπουργείο, τύποις αλλά και ουσία, εκλάβαμε και θεωρήσαμε τις συζητήσεις με τον αρμόδιο Υφυπουργό και δεν μπήκαμε στον «πειρασμό» να προσφύγουμε στον «αρμόδιο» επιτετραμμένο εξωθεσμικό «σύμβουλο» του Υπουργού, στον οποίο όλοι μας παρέπεμπαν.

6) Επειδή οι αντιρρήσεις που έχουμε για το Σχέδιο Νόμου που παρουσιάστηκε, είναι ΔΟΜΙΚΕΣ. Επομένως, δεν έχει καμιά αξία να συμβάλλουμε στη «βελτίωση» ενός εξωφρενικού (κατά την άποψή μας) εκπαιδευτικού μορφώματος, όπως αυτό που παρουσιάστηκε.

Ελλείψει λοιπόν θεσμικών διαδικασιών, καταθέτουμε με το παρόν τις απόψεις μας για το «Σχέδιο Νόμου», με αποδέκτη όποιον θεωρεί εαυτόν «Θεσμό», και σίγουρα την Εκπαιδευτική Κοινότητα, τον Ελληνικό Λαό και τους δημοκρατικά εκλεγμένους Εκπροσώπους του στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Αν έχει απομείνει κάποιος «θεσμικός» και μέσα στο Υπουργείο Παιδείας, το απευθύνουμε και σε αυτόν…

Δεδομένου ότι η τελευταία (και κορυφαία) θεσμική διαδικασία – αυτή της ψήφισης του Νόμου από το Κοινοβούλιο – ΔΕΝ μπορεί να παρακαμφθεί, η ευθύνη των Βουλευτών είναι τεράστια. Ελπίζουμε να τιμήσουν την ψήφο του Λαού και τον Όρκο που έχουν δώσει στο Σύνταγμα.

Α. Τα ΨΕΥΤΙΚΑ τα ΛΟΓΙΑ τα ΜΕΓΑΛΑ

Στα πλαίσια της «Πολιτικής Διαχείρισης και Επικοινωνίας» του Υπουργείου Παιδείας, μετά από μια εισαγωγή πλούσια σε νοήματα, ευγενείς προθέσεις και υψηλούς στόχους, περιμένουμε πλέον τα ακριβώς αντίθετα νομοθετήματα.

Δεν ξεχνούμε ότι η κατάργηση των πιο παραγωγικών Τομέων και Ειδικοτήτων της Τ.Ε.Ε., εντάχθηκαν «…στο πλαίσιο της εξυγίανσης του εκπαιδευτικού συστήματος της Χώρας και με σκοπό την αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης και την εναρμόνισή της με τους στόχους της εθνικής οικονομίας, καθώς και τη σύνδεσή της με την αγορά εργασίας και τη μείωση του πληθωρισμού των ειδικοτήτων στην εκπαίδευση, σύμπτωμα στρεβλώσεων του παρελθόντος…».

Οι διαθεσιμότητες και οι απολύσεις έγιναν «…στο πλαίσιο αναδιοργάνωσης και εξορθολογισμού του δημοσίου τομέα… προκειμένου να εξυπηρετείται καλύτερα ο επιδιωκόμενος σκοπός του και να καταστεί η λειτουργία του περισσότερο εύρυθμη και αποτελεσματική».

Τσοχατζόπουλος – Αρβανιτόπουλος: σημειώσατε «2».

Αντιπαρερχόμαστε λοιπόν, ως άνευ νοήματος, τα όσα περί «σκοπών» και «στόχων» αναφέρονται στο «Σχέδιο Νόμου», γιατί η ουσία των πολιτικών που εφαρμόζει βρίσκεται στις επιμέρους προβλέψεις και ρυθμίσεις του.

Β. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ του ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ για τη ΓΕΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Στο τμήμα αυτό του «Σχεδίου Νόμου» έχουν αναφερθεί άλλοι, αρμοδιότεροι από εμάς. Δεν μπορούμε όμως να μην καταθέσουμε τις εξής συνοπτικές παρατηρήσεις μας:

1. Παρά τις δημόσιες τοποθετήσεις περί του αντιθέτου, το ΓΕ.Λ. όχι μόνο δεν απεμπλέκεται από τη διαδικασία εισαγωγής στα Α.Ε.Ι.-Τ.Ε.Ι., αλλά αντίθετα εντατικοποιείται ο προπαρασκευαστικός του ρόλος με τις αλλεπάλληλες «ενδοσχολικές» γραπτές εξετάσεις, στο τέλος κάθε τάξης, αφού το 50% θα λαμβάνεται από «τράπεζα θεμάτων». για την οποία υπεύθυνος θα είναι ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων (Ε.Ο.Ε.).

2. Παρά τους διακηρυγμένους στόχους για «κοινωνικοποίηση» και «Γενική Παιδεία», στο «Νέο Λύκειο» κυριαρχεί η εξατομικευμένη διαδρομή του κάθε μαθητή και η καλλιέργεια άγριων ανταγωνιστικών σχέσεων (ο θάνατός σου η ζωή μου). Οι μαθητές που προέρχονται από τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα, θα αποθαρρυνθούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους, θα αποδεχθούν από νωρίς ότι δεν θα μπορούν να έχουν υψηλές απαιτήσεις και θα οδηγηθούν για μια ακόμη φορά (εξαναγκαστικά και όχι από συνειδητή επιλογή) προς την Τεχνική Εκπαίδευση, και πιο πέρα από αυτήν, στην Κατάρτιση.

3. Όσοι μαθητές δεν αποθαρρύνθηκαν αρκετά αποτελεσματικά από το Γυμνάσιο, θα «ξεκαθαρίζονται» μετά την Α΄ Λυκείου. Γι’ αυτό και η μονόδρομη «διέξοδος» προς τη Β΄ Λυκείου του ΕΠΑ.Λ., χωρίς δυνατότητα για αντίστροφη πορεία !

Αυτό που θα προκύψει νομοτελειακά είναι ένα «ελιτίστικο Λύκειο», για εκείνους του μαθητές που το οικογενειακό τους περιβάλλον κατέχει ήδη την απαραίτητη μορφωτική, κοινωνική και οικονομική επιφάνεια. Πρόκειται λοιπόν για ευθεία αναπαραγωγή του Κοινωνικού κατεστημένου και την διασφάλιση της καθεστηκυίας τάξης, ότι ποτέ στο μέλλον δεν θα υπάρξει κάποια «τυχαία διαπίδυση» σε αυτήν, από τα κατώτερα στρώματα.

Το εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί προφανώς να επιλύσει το πρόβλημα των κοινωνικών και ταξικών ανισοτήτων των μαθητών. Οφείλει όμως να αμβλύνει τις ανισότητες αυτές, εστιάζοντας ετεροβαρώς, όχι στους «προικισμένους» (πολλαπλώς) μαθητές, αλλά στους «μειονεκτούντες».

Και το παρόν «Σχέδιο Νόμου» κινείται στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση !

Η πρότασή μας για μεταφορά ΟΛΟΚΛΗΡΗΣ της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης στο Τ.Ε.Λ., αποσκοπούσε στην ανατροπή αυτής ακριβώς της κατάστασης, της παγιωμένης αντίληψης και νοοτροπίας.

Γ. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ του ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ για την ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Κάθε φορά που το Υπουργείο αναφέρεται στο «Σχέδιο Νόμου» ισχυρίζεται ότι αυτό έχει ως βάση το «σχέδιο Διαμαντοπούλου». Το «σχέδιο Διαμαντοπούλου» ενσωμάτωσε πράγματι πολλές από τις θέσεις της Ομοσπονδίας μας, που διατυπώθηκαν από το 2005. Εμείς δεχθήκαμε ως βάση συζήτησης το σχέδιο αυτό, υπεραμυνθήκαμε του γεγονότος ότι η πρώην Υπουργός ενεργοποίησε όλες τις διατιθέμενες Θεσμικές Διαδικασίες, διατηρήσαμε ωστόσο σαφείς αποστάσεις και ζητήσαμε τη βελτίωσή του, όπως διατυπώσαμε σε ολοκληρωμένη πρόταση, την οποία παρουσιάσαμε δημόσια.

Όμως το «Σχέδιο Νόμου» – ΕΚΤΡΩΜΑ που παρουσίασε το Υπουργείο δεν έχει καμία απολύτως σχέση με την πρόταση Διαμαντοπούλου (Τεχνολογικό Λύκειο), για τους παρακάτω πολύ σημαντικούς λόγους:

Γ.1 Επιλογή Ομάδας Προσανατολισμού στην Α΄ τάξη του ΕΠΑ.Λ.

Η δυνατότητα αυτή είναι κατ’ αρχήν θετική, εφόσον όμως δεν προκαθορίζει μονοσήμαντα την πορεία που θα ακολουθήσει ο μαθητής στη Β΄ τάξη. Για να ζητήσουμε όμως από τους μαθητές να προβούν σε μια τέτοια επιλογή την ημέρα της εγγραφής τους στο ΕΠΑ.Λ., θα πρέπει να ελέγξουμε ότι έχει προηγηθεί ο απαραίτητος Επαγγελματικός Προσανατολισμός στο Γυμνάσιο. Όσο αυτό δεν γίνεται, θα πρέπει ο μαθητής να προσανατολιστεί στην Α΄ τάξη του ΕΠΑ.Λ. και να του παρασχεθεί η δυνατότητα να κάνει την οριστική επιλογή του στη Β΄ τάξη, σε οποιαδήποτε από τις προσφερόμενες ειδικότητες επιθυμεί, ανεξάρτητα από την Ομάδα Προσανατολισμού που παρακολούθησε στην Α΄ τάξη.

Γ.2 Μεταγυμνασιακή Κατάρτιση.

Εισάγεται η Μεταγυμνασιακή Κατάρτιση με τη μορφή των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.), για μαθητές δηλ ηλικίας 15+ ετών ! Η επιλογή αυτή αλλοιώνει τελείως το χαρακτήρα που οφείλει να έχει η Ανώτερη Δευτεροβάθμια Τ.Ε.Ε., σύμφωνα και με τα ισχύοντα διεθνή πρότυπα. Τελικώς, εξοβελίζει την Τεχνική Εκπαίδευση στη ΜΗ ΤΥΠΙΚΗ Κατάρτιση, ενώ οφείλει να είναι ενταγμένη στην ΤΥΠΙΚΗ Εκπαίδευση.

Η Εκπαίδευση προάγει συνολικά και σφαιρικά τη γνώση, διαμορφώνει άποψη και κρίση, καλλιεργεί παιδεία, αγωγή και νοοτροπία, ολοκληρώνει την προσωπικότητα, πάντα μέσα στο ενδεικνυόμενο σχολικό περιβάλλον, με πενταμελή και δεκαπενταμελή μαθητικά συμβούλια μαθητών, με σύλλογο Διδασκόντων αποτελούμενο κυρίως από επαγγελματίες, μόνιμους και έμπειρους Εκπαιδευτικούς, με σχολικές γιορτές και δράσεις – εκδηλώσεις με πολιτιστικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό υπόβαθρο κλπ. Δηλαδή λειτουργίες και περιβάλλον, κατάλληλο και απαραίτητο για ανήλικους μαθητές.

Η Κατάρτιση είναι μετάδοση στενής και στεγνής γνώσης, αποκλειστικά και μόνο σε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο – ειδικότητα, χωρίς καμιά άλλη παράλληλη υποστηρικτική δράση ή λειτουργία. Στους αποφοίτους χορηγείται μόνο πτυχίο ότι κατέχουν τα επαγγελματικά εφόδια για να εξασκήσουν ένα συγκεκριμένο επάγγελμα.

Γ.3 Περιορισμοί στη Γνώση.

Με τη Μεταγυμνασιακή Κατάρτιση εισάγονται περιορισμοί στη Γνώση και στους εκπαιδευτικούς ορίζοντες του Μαθητή, αποκόπτοντάς του την δυνατότητα πρόσβασης σε ανώτερης στάθμης Μάθηση. Η Γνώση γίνεται το απόλυτο Ταξικό όπλο και οι μαθητές της Τ.Ε.Ε. καταδικάζονται να παραμείνουν «Δια Βίου» σε ένα πολύ συγκεκριμένο επίπεδο, προκαθορίζοντας έτσι τους μελλοντικούς εργασιακούς και κοινωνούς συσχετισμούς της Αγοράς Εργασίας και της Κοινωνίας στο σύνολό της. Δεδομένου μάλιστα ότι στην Τ.Ε.Ε. φοιτούν τα παιδιά των μεσαίων και χαμηλών οικονομικών στρωμάτων της Κοινωνίας, το παρόν Σχέδιο Νόμου αποτελεί την κορυφαία έκφραση των πιο ακραίων και σκληρών Νεοφιλελεύθερων Πολιτικών που έχουν εφαρμοστεί ποτέ στη Χώρα, αλλά και σε Ευρωπαϊκό Επίπεδο. Οι πλούσιοι θα έχουν αποκλειστική πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και οι φτωχοί θα πρέπει να αρκεστούν στην εκμάθηση μιας χειρωνακτικής τέχνης… Και πολύ τους είναι !! Και μετά την παρέλευση διετίας που θα σταματήσουν τα Ευρωπαϊκά προγράμματα Κατάρτισης, θα πληρώνουν ακόμη και για αυτή τη μάθηση-κατάρτιση. Αν δεν έχουν να πληρώσουν, στην Αγορά Εργασίας προσφέρονται και θέσεις για ανειδίκευτους εργάτες, 15χρονους απόφοιτους γυμνασιακής εκπαίδευσης. Κάποιος πρέπει να τις καλύψει και αυτές…

Γ.4 Παιδεία και Κατάρτιση επί χρήμασι.

Η Μεταγυμνασιακή Κατάρτιση προσωρινά μόνο θα παρέχεται Δωρεάν και από τα Δημόσια ΙΕΚ-ΣΕΚ. Το όλο οικοδόμημα σχεδιάστηκε με σκοπό να απορροφηθούν τα Ευρωπαϊκά Κονδύλια για την Κατάρτιση. Μόλις τελειώσουν τα προγράμματα αυτά, σε δύο χρόνια από τώρα, όλα τα Δημόσια ΙΕΚ-ΣΕΚ του Ιδρύματος Δια Βίου Μάθησης, θα μεταφερθούν στις Περιφέρειες και τους Δήμους, οι οποίοι όμως δεν έχουν καμιά δυνατότητα χρηματοδότησής τους, επομένως ή θα επιβληθούν δίδακτρα, ή θα καταργηθούν de facto. Πρόκειται λοιπόν για «Σχολές ΕΠΕ», Περιορισμένης Διάρκειας και Ευθύνης !! Μετά, το ΧΑΟΣ

Γ.5 Διάλυση εργασιακών σχέσεων.

Με την ίδρυση των Μεταγυμνασιακών ΣΕΚ εισάγονται πρωτοφανούς αγριότητας εργασιακές σχέσεις των Εκπαιδευτικών που θα διδάσκουν σε αυτές, οι οποίες θα ακυρώσουν και την ουσία και το περιεχόμενο των Σχολών αυτών. Θα στελεχώνονται κυρίως από Ωρομισθίους Καθηγητές ολίγων (4-5;) ωρών εβδομαδιαίως, και με συμβάσεις εξαμήνου ή οκταμήνου διάρκειας, που σημαίνει ότι η Σχολή θα «ιδρύεται» κάθε Σεπτέμβρη και θα «διαλύεται» κάθε Ιούνη. Με ότι αυτό συνεπάγεται για την εύρυθμη λειτουργία της !!

Γ.6 Διάλυση των υφιστάμενων ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΩΝ Σ.Ε.Κ.

Θεωρούμε επίσης, ότι σκοπίμως έγινε η επιλογή της συγκεκριμένης ονομασίας των Μεταγυμνασιακών αυτών Σχολών, ώστε η συντομογραφία τους (ΣΕΚ) να είναι ταυτόσημη με αυτή των υφισταμένων Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων (ΣΕΚ). Δεν είναι δυνατόν να μην εντόπισαν αυτό το πρόβλημα στο Υπουργείο Παιδείας !! Αντίθετα, νομίζουμε ότι η σκόπιμη αυτή επικάλυψη μπορεί να υποκρύπτει:

α) την πρόθεση να καταργήσουν τα ΣΕΚ (Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα) και

β) ταυτόχρονα να οδηγήσουν τις όποιες χρηματοδοτήσεις έχουν ήδη εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τα υφιστάμενα ΣΕΚ, στις νέες «ΣΕΚ». ΤΟΣΟ ΑΠΛΑ, ώστε ίσως κανείς Ευρωπαίος δεν θα καταλάβει τη διαφορά !!!

Γ.7 Διάλυση των υφιστάμενων ΕΠΑ.Σ.

Πουθενά στο Σχέδιο Νόμου δεν αναφέρεται τι θα γίνει με τις υφιστάμενες ΕΠΑ.Σ.:

α) Θα καταργηθούν ; (με αποτέλεσμα να απολυθούν οι 1.846 καθηγητές Τεχνικών Ειδικοτήτων που υπηρετούν σε αυτές).

β) Θα μετατραπούν σε ΕΠΑΛ ; Και τότε, με ποιες ειδικότητες θα λειτουργήσουν, αφού οι ειδικότητες που διδάσκονταν σε αυτές θα διδάσκονται πλέον στις Μεταγυμνασιακές ΣΕΚ;

γ) Θα πεταχθούν έξω από το Τυπικό Εκπαιδευτικό Σύστημα και θα μετατραπούν σε Μεταγυμνασιακές ΣΕΚ, Μη Τυπικής Κατάρτισης ; Και τότε ποιός ο λόγος να καταστραφεί μια υφιστάμενη και λειτουργούσα δομή και να δημιουργηθεί μια νέα ;

Το όλο εγχείρημα, εκτός από την πολύ μεγάλη δομική καταστροφή που επιφέρει, συνεπάγεται και τεράστιο οικονομικό κόστος για το Δημόσιο. Για να μην αναφερθούμε στην ιδιαίτερης αξίας – σεβαστή περιουσία των εργαστηριακών εγκαταστάσεων, για την οποία δεν προβλέπεται τίποτε. Ο εργαστηριακός αυτός εξοπλισμός σε ποιόν θα περιέλθει ; Στο Ίδρυμα Δια Βίου Μάθησης ; Αργότερα στους Δήμους ; Αυτά όμως φαίνεται ότι απασχολούν ελάχιστα την Κυβέρνηση…

Γ.8 Σχήμα Οξύμωρο.

Αυτό που πραγματικά εντυπωσιάζει είναι η απίστευτη «εμμονή» του Υπουργείου με την Κατάρτιση. Το οξύμωρο του πράγματος γίνεται απόλυτα εναργές από το γεγονός ότι:

Οι υφιστάμενες ΕΠΑ.Σ. ήταν μια χαρά ενταγμένες στο Τυπικό Εκπαιδευτικό Σύστημα (με σχεδιασμό μάλιστα Υπουργού της Νέας Δημοκρατίας), παρά το ότι δεν διδάσκονταν μαθήματα Γενικής Παιδείας.

Οι σχεδιαζόμενες Σ.Ε.Κ. δεν χωράνε στην Τυπική Εκπαίδευση και πρέπει να πάνε στην Μη τυπική Κατάρτιση, παρά το γεγονός ότι σε αυτές ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ διδασκαλία μαθημάτων Γενικής Παιδείας !!!!!

Χαίρε, ώ Χαίρε Αρμόδιε !!

Θέλει ο Υπουργός μας να κρυφτεί και η …χαρά δεν τον αφήνει.

Γιατί, λοιπόν, αυτή η εμμονή ;

Γιατί πολύ απλά, το εν λόγω Σχέδιο Νόμου (άρθρο 24 παρ. 8) προβλέπει ότι οι κάτοχοι άδειας ίδρυσης και λειτουργίας Ιδιωτικού Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης – Ι.Ι.Ε.Κ., αδειοδοτούνται αυτόματα, χωρίς καμία πρόσθετη προϋπόθεση, και για την ίδρυση και λειτουργία Σχολής Επαγγελματικής Κατάρτισης – Σ.Ε.Κ. !

Έτσι, παρά την υποσχόμενη από τον Υπουργό, αύξηση του αριθμού των μαθητών στα Δημόσια Ι.Ε.Κ. από 10 σε 15 χιλιάδες, αλλά και την πρόσφατη κατ’ αρχήν έγκριση χρηματοδότησής τους από τον Υφυπουργό Κ. Γκιουλέκα με το ποσό των 8,1 εκατ. ευρώ, ανοίγει τεράστιο πελατειακό κοινό για τους επιχειρηματίες της ιδιωτικής κατάρτισης, οι οποίοι μάλιστα θα εντάξουν τις σπουδές τους σε αυτές τις χρηματοδοτήσεις. Τρίβουν τα χέρια τους για το μεγάλο δώρο που τους δίνεται από τον Υπουργό της Παρα-Παιδείας !

Και να μην ξανακούσουμε δικαιολογίες του τύπου «…η Ε.Ε. χρηματοδοτεί την Κατάρτιση και όχι την Εκπαίδευση…», γιατί οι πάντες γνωρίζουν ότι κανείς στην Ε.Ε. δεν θα είχε αντίρρηση να προστεθεί και η λέξη «Εκπαίδευση», με τροποποίηση του αντίστοιχου «Έργου». Απλώς, ήταν αδύνατο για τους ΙΕΚάρχες να ιδρύσουν Σχολεία της Τ.Ε.Ε., για να απορροφήσουν τυχόν κονδύλια για την Εκπαίδευση (χρειάζεται ξεχωριστή αδειοδότηση για Ιδιωτικό Σχολείο), ενώ με την απλούστατη ρύθμιση του «Σχεδίου Νόμου», έχουν έτοιμη την υφιστάμενη άδεια του ΙΕΚ τους για να λειτουργήσουν ΣΕΚ και να συμμετάσχουν στο πάρτι με τα κονδύλια της Ε.Ε. για την Κατάρτιση !!

Τόσο απλά!

Και όλοι οι υπόλοιποι εξαντλούμε εαυτούς και αλλήλους σε επιχειρήματα για την Τυπική και Μη Τυπική, για την Εκπαίδευση και την Κατάρτιση…

Το «follow your Heart» απέθανε. Μαζί με το «follow Rationalism»…

Ζήτω το «follow E.E. money» !!

Γ.9 ΜΑΘΗΤΕΙΑ.

Προβλέπεται Μεταδευτεροβάθμιο 4ο έτος στα ΕΠΑ.Λ., με μόνο 7 ώρες διδασκαλίας (στο σχολείο;) και «μαθητεία» 28 ωρών εβδομαδιαίως (σε επιχειρήσεις). Η «μαθητεία» θα πραγματοποιείται σε συνεργασία και με τη στήριξη του Ο.Α.Ε.Δ. (!) και οι μαθητές θα απασχολούνται σε ιδιωτικές επιχειρήσεις ! Τσιράκια δηλαδή, παιδιά για τα θελήματα, ανασφάλιστα, χωρίς καμιά επιτήρηση από αρμόδιο Καθηγητή αν «μαθαίνουν» πραγματικά κάτι κατά τη διάρκεια της «μαθητείας», αμειβόμενα με 9 ευρώ ημερησίως (κατά τον Υφυπουργό κ. Σ. Κεδίκογλου), δώρο στους δραστηριοποιούμενους επαγγελματίες – επιχειρηματίες, στην αγορά εργασίας. Τα ίδια προβλέπονται και για το 3ο έτος των Σ.Ε.Κ. (Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης).

Η Ομοσπονδία μας έχει επανειλημμένα ταχθεί ΥΠΕΡ της Πρακτικής Άσκησης – Μαθητείας, με συγκεκριμένους όμως και απαράβατους όρους και προϋποθέσεις:

1. Να αφορά αποφοίτους της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης,

2. Να αφορά Ενήλικες μαθητές (ετών 18+),

3. Να εκτελείται στα πλαίσια της Τυπικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και να τελεί υπό την άμεση εποπτεία, έλεγχο, συμμετοχή, παρουσία και καθοδήγηση του Εκπαιδευτικού της αντίστοιχης Ειδικότητας,

4. Να τηρούνται οι όροι εργασίας ειδικευμένου τεχνίτη (ασφάλιση έναντι ατυχήματος, ένσημα, ημερομίσθιο τεχνίτη, κλπ), με τη αντίστοιχη στήριξη των επιχειρήσεων από το κράτος, μέσω προγραμμάτων, επιδοτήσεων, κλπ.

Κανένας από τους παραπάνω όρους δεν ικανοποιείται στο «Σχέδιο Νόμου», και η Ομοσπονδία μας σε καμία περίπτωση δεν συναινεί στην εμπλοκή του Υπουργείου Εργασίας (ΟΑΕΔ) στη διαδικασία αυτή, και την αυτονόμησή της από το σχολικό – εκπαιδευτικό περιβάλλον !

Τις πραγματικές προθέσεις της Κυβέρνησης και τα σχέδιά της σε σχέση με τη «Μαθητεία», θα τα αποκαλύψουμε σε αυτοτελές και ιδιαίτερο κείμενό μας.


Γ.10 Ειδικότητες.

Πουθενά στο «Σχέδιο Νόμου», ή σε άλλο συνοδευτικό κείμενο του Υπουργείου, δεν στοιχειοθετείται το πως και με ποια κριτήρια έγινε η κατανομή των ειδικοτήτων σε Εκπαίδευση (ΕΠΑ.Λ.) και σε Κατάρτιση (Σ.Ε.Κ.). Ο διαχωρισμός αυτός έχει ως συνέπεια:

1. Το Απολυτήριο Λυκείου να το λαμβάνουν οι μαθητές που επέλεξε ο ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ του «Σχεδίου Νόμου» και ΟΧΙ να είναι συνειδητή επιλογή του Γονιού και του κάθε ΜΑΘΗΤΗ !!  Όσοι λοιπόν επιλέξουν για τις σπουδές τους την ειδικότητα που διδάσκεται στην Κατάρτιση (των ΣΕΚ), ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ να λάβουν ΚΑΙ απολυτήριο Λυκείου, γιατί …έτσι το αποφάσισε κάποιος άσχετος με την εκπαίδευση Καρεκλοκένταυρος !!

2. Όσοι μαθητές επιθυμούν να λάβουν πτυχίο Ειδικότητος στο Λύκειο, αλλά να έχουν και τη δυνατότητα να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, στην ίδια ειδικότητα, ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΤΟ ΠΡΑΞΟΥΝ, γιατί …έτσι το αποφάσισε κάποιος άσχετος με την εκπαίδευση Καρεκλοκένταυρος !!

Αναφέρουμε μόνο μερικά από τα πολλά παραδείγματα επί των ανωτέρω:

Μαθητής που σκοπεύει να σπουδάσει στα Τ.Ε.Ι.: Γραφιστική, Συντήρηση Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης, Αισθητική και Κοσμητολογία, κλπ:

ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ να επιλέξει τις αντίστοιχες ειδικότητες των Σ.Ε.Κ.: «Τεχνίτης Γραφικών Τεχνών», «Τεχνίτης Συντήρησης Έργων Τέχνης», «Τεχνίτης Αισθητικής Τέχνης και Μακιγιάζ», κλπ., γιατί δεν του δίνουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε ανώτερο επίπεδο μόρφωσης.

Θα πρέπει να σπουδάσει άλλη, άσχετη με τα ενδιαφέροντά του ειδικότητα στα ΕΠΑ.Λ. (πχ «Τεχνικός Ζωικής Παραγωγής» !!), ή να πάει στα ΓΕ.Λ.

Αντίστοιχα, μαθητής που σκοπεύει να σπουδάσει στα Τ.Ε.Ι.: Φυσικοθεραπεία, Οδοντική Τεχνολογία, Νοσηλευτική, και λοιπά επαγγέλματα του Κλάδου Υγείας (και όχι μόνο), θα πρέπει να σπουδάσει άλλη, άσχετη με τα ενδιαφέροντά του ειδικότητα στα ΕΠΑ.Λ. (πχ «Τεχνικός Μηχανοσυνθέτης Αεροσκαφών» !!) ή να πάει στα ΓΕ.Λ.

Ποιος φρικαλέος και διεστραμμένος Νους τα σκέφτηκε όλα αυτά ;

Θα ονοματιστεί επιτέλους ο «Αρμόδιος» Καρεκλοκένταυρος – συντάκτης του «Σχεδίου Νόμου» για να επωμιστεί ο ΙΔΙΟΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ το κόστος αυτών των βίαιων – ανατρεπτικών αλλαγών και καταστρεπτικών αποφάσεων ;

Το μόνο σίγουρο είναι ότι τις καταστροφικές επιπτώσεις που επιφέρουν στους μαθητές αυτές οι βίαιες, σπασμωδικές, άτακτες και απρόβλεπτες ενέργειες, θα τις πληρώσουν οι ίδιοι μαθητές, οι οικογένειές τους και σύσσωμη η Ελληνική Κοινωνία !!!

Οι Τομείς και οι Ειδικότητες που καταργήθηκαν, χωρίς καμία επιστημονική μελέτη, έρευνα και τεκμηρίωση, χωρίς καμιά εισήγηση – πρόταση, από κανένα θεσμικό όργανο της πολιτείας, πρέπει να επανέλθουν και να συνεχίσουν τη λειτουργία τους την επερχόμενη σχολική χρονιά.

Τα σχολεία της Τ.Ε.Ε. δεν θα τα κλείσουν το Σεπτέμβριο οι απεργίες των Καθηγητών. Τα σχολεία μας τα έχει ήδη κλείσει από τον Ιούλιο η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, με την κατάργηση Τομέων και Ειδικοτήτων, με την έλλειψη 20.000 και πλέον εκπαιδευτικών, με το «Σχέδιο Νόμου». Τα θάβει τώρα οριστικά.

Γ.11 Μαθητές καταργημένων ειδικοτήτων που φοιτούν ήδη στα ΕΠΑ.Λ.

Καμία πρόνοια δεν έχει ληφθεί ούτε για τους Μαθητές που ήδη φοιτούν στα Σχολεία μας, οι οποίοι κατά τις εγγραφές του Ιουνίου επέλεξαν να σπουδάσουν μια από τις Ειδικότητες των ΕΠΑ.Λ. και ΕΠΑ.Σ. που καταργούνται (εγγραφές στην Β΄ τάξη ΕΠΑ.Λ. στους Τομείς Υγείας – Πρόνοιας και Εφαρμοσμένων Τεχνών, και στην Α΄ τάξη ΕΠΑ.Σ. στις 9 ειδικότητες που καταργούνται). Τι θα απογίνουν αυτά τα παιδιά;

Θα εξαναγκαστούν να αλλάξουν τα εκπαιδευτικά τους όνειρά επιλέγοντας κάτι διαφορετικό εν μέσω των σπουδών τους ; Θα στραφούν στο Γενικό Λύκειο και θα μεταθέσουν την πραγματοποίηση των ονείρων τους μετά από 2 έτη μέσω των Ι.Ε.Κ. ; Θα στραφούν σε έναν άλλο τομέα – ειδικότητα των ΕΠΑ.Λ. που δεν τους έλκει και δεν διαθέτουν τις κατάλληλες κλίσεις και δεξιότητες για να επιτύχουν στη ζωή τους ; Θα εγκαταλείψουν το σχολείο και θα βρεθούν εκτός του εκπαιδευτικού συστήματος ;

Εδώ δεν τίθενται απλώς ηθικά διλήμματα. Υπάρχουν απίστευτες νομικές «ουρές» που ούτε καν τις έχουν διανοηθεί στο Υπουργείο ! Τα παιδιά αυτά γράφτηκαν τον Ιούνιο στους Τομείς και στις Ειδικότητες αυτές, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία και τις εγκυκλίους του Υπουργείου. Τα στοιχεία καταχωρίστηκαν στο Survey και με βάση αυτό έγινε κατανομή τμημάτων, υπολογίστηκαν ωράρια εκπαιδευτικών και πλεονάσματα – υπεραριθμίες, τις οποίες επικαλείται το Υπουργείο και χρησιμοποιεί. Τα παιδιά έφυγαν για διακοπές και μόλις το Σεπτέμβρη θα συνειδητοποιήσουν ότι ο Τομέας και η Ειδικότητα που επέλεξαν δεν υπάρχει. Ο Αρμόδιος, μπορεί να έχει γραμμένους τους Νόμους στα παπούτσια του, αλλά οι Νόμοι μπορεί κάποια στιγμή να του δώσουν τα …παπούτσια στο χέρι. Το Κράτος έχει συνέχεια και δεν μπορεί να αυθαιρετεί. Όχι χωρίς συνέπειες για τους αυθαιρετούντες. Και για αυτό το θέμα θα επανέλθουμε σύντομα με νεώτερο έγγραφο…

Γ.12 Διακριτική μεταχείριση σε βάρος των μαθητών της Τ.Ε.Ε.

1. Ο προαγόμενος από την Α΄ τάξη του Γ.Ε.Λ. μπορεί να εγγραφεί σε οποιαδήποτε Ειδικότητα της Β΄ τάξης του ΕΠΑ.Λ. επιθυμεί (άρθρο 7 παρ.2).

Ο προαγόμενος όμως από την Α΄ τάξη του ΕΠΑ.Λ.:

ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ να εγγραφεί στη Β΄ τάξη του Γ.Ε.Λ.

Δεν καθορίζεται ότι μπορεί να εγγραφεί σε οποιαδήποτε Ειδικότητα της Β΄ τάξης του ΕΠΑ.Λ.. Αντίθετα, υπονοείται ότι θα μπορεί να επιλέξει μόνο αυτές που αντιστοιχούν στην Ομάδα Προσανατολισμού που επέλεξε στην Α΄ τάξη.

Που βασίζεται αυτή η κατάφωρα διακριτική μεταχείριση ;

2. Οι προβλέψεις για τη χορήγηση «πτυχίων» στους απόφοιτους ΕΠΑ.Λ. και ΓΕ.Λ. (;) κυριαρχούνται από απίστευτο «αλαλούμ»! Στο άρθρο 19 «Τίτλοι Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επαγγελματικά Δικαιώματα» αναφέρεται «Πτυχίο Γενικού Λυκείου επιπέδου 3» (παρ. 1α). Τι είναι πάλι αυτό; Εκτός από το Απολυτήριο Λυκείου (επιπέδου 3) οι απόφοιτοι του ΓΕ.Λ. θα αποκτούν επιπλέον και «ΠΤΥΧΙΟ», έχοντας μάλιστα κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα; Και σε ποιο επάγγελμα ακριβώς ;; Και τότε, το δικό τους το «πτυχίο», ως «Γενικό Πτυχίο», θα επικαλύπτει όλα τα άλλα επί μέρους «πτυχία ειδικοτήτων» που θα χορηγούν τα ΕΠΑ.Λ. μετά από τριετή φοίτηση ;; ΑΝΗΚΟΥΣΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ !!!

Γ.13 Διακριτική μεταχείριση σε βάρος του Γυναικείου Φύλου.

Με την κατάργηση των ΕΠΑ.Σ. και την κατάργηση από τα ΕΠΑ.Λ. των Τομέων και Ειδικοτήτων του Κάδου Υγείας – Πρόνοιας και Εφαρμοσμένων Τεχνών, οδηγούνται εκτός Τυπικής Εκπαίδευσης το 33% του μαθητικού πληθυσμού που φοιτά σήμερα στα σχολεία της Τ.Ε.Ε. (26.721 μαθητές/τριες σε σύνολο 80.177). Το 81% από αυτούς (21.513) είναι κορίτσια που μάλιστα ανήκουν σε οικογένειες των μεσαίων και χαμηλών οικονομικών στρωμάτων της κοινωνίας.

Επίσης, στις Ειδικότητες αυτές δίδασκαν κυρίως Εκπαιδευτικοί – Γυναίκες αντίστοιχων Τεχνικών Ειδικοτήτων (σε ποσοστό 90%), οι κλάδοι των οποίων καταργήθηκαν, και οι οποίες οδηγούνται εκτός εκπαιδευτικού συστήματος (στην καλύτερη περίπτωση) ή σε απόλυση.

Με ολοένα και περισσότερες οικογένειες να «ζουν» κάτω από το όριο της φτώχειας και την ανεργία των νέων να ξεπερνά το 60%, το πλήγμα αυτό θα αποτελειώσει τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, και ιδιαίτερα το γυναικείο τους πληθυσμό.

Ο μαθητικός αυτός πληθυσμός δεν μπορεί να παραμείνει στο ΕΠΑ.Λ. και να κατευθυνθεί προς τις άλλες διατιθέμενες ειδικότητες (πχ Μηχανολογία, Ηλεκτρολογία, Οχημάτων, κλπ). Οι ειδικότητες που απομένουν στα ΕΠΑ.Λ. αποτελούν κατά προτεραιότητα προτίμηση των αρρένων μαθητών. Τα νέα ΕΠΑ.Λ. λοιπόν, δε θα θυμίζουν σε τίποτε Δημόσιο Ελληνικό Σχολείο, αλλά ΣΤΡΑΤΩΝΑ, Αρρεναγωγείο ή Οικοτροφείο Αρρένων. Η εξέλιξη αυτή γυρίζει την Παιδεία στον προηγούμενο αιώνα, με δραματικές επιπτώσεις στην ομαλή ψυχοσωματική ανάπτυξη των εφήβων μαθητών της Τ.Ε.Ε.

Γ.14 Διακριτική μεταχείριση σε βάρος των εργαζομένων μαθητών της Τ.Ε.Ε.

Είναι πρωτοφανής η απύθμενη σκληρότητα με την οποία αντιμετωπίζει το Υπουργείο τους εργαζόμενους μαθητές της Τ.Ε.Ε. Προβλέπει ότι «…ελάχιστο όριο ηλικίας για την εγγραφή στα Εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια είναι τα είκοσι (20) έτη» (Άρθρο 5). Τι θα απογίνουν λοιπόν οι εργαζόμενοι μαθητές 15-20 ετών; Θα εξοβελιστούν βίαια και οριστικά έξω από το εκπαιδευτικό σύστημα; Και γιατί αυτή η ρύθμιση μόνο για τα εσπερινά ΕΠΑ.Λ. και όχι και για εσπερινά ΓΕ.Λ. ;;;;;

Οι μαθητές που επιλέγουν τα σχολεία της Τ.Ε.Ε. προέρχονται από τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα. Επίσης, όλο και περισσότεροι μαθητές αναζητούν εργασία μόλις τελειώσουν το Γυμνάσιο, ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης που βιώνουμε.

Ποιος μαθητής θα περιμένει 5 χρόνια εργαζόμενος και στη συνέχεια θα «θυμηθεί» να ξαναγραφτεί στο σχολείο; Η επιλογή αυτή της Κυβέρνησης αποδεικνύει για μια ακόμη φορά το ανάλγητο πρόσωπό της για τους οικονομικά και κοινωνικά ασθενείς, τους οποίους «τιμωρεί» με υποχρεωτική αμορφωσιά, προκειμένου να «δέσει» καλά η συνταγή του απόλυτα εξαθλιωμένου, αμόρφωτου και ανειδίκευτου εργάτη, για τον οποίο πάντα υπάρχει μια θέση στην Αγορά Εργασίας.

Δ. Επί μέρους ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Μετά τις παραπάνω ριζικές και θεσμικές αντιρρήσεις μας στο «Σχέδιο Νόμου», θεωρούμε περιττό να υπεισέλθουμε σε λοιπές λεπτομέρειες. Είναι τόσο τραγικά απαράδεκτο το όλο εγχείρημα, ώστε δεν αξίζει τον κόπο να στρογγυλέψει κανείς κάποια επιμέρους σημεία. Το ρόλο αυτό εξάλλου τον έχουν καλύψει διεξοδικά (αν και πιστεύουμε εις μάτην) οι Κλαδικοί Σύλλογοι και οι μεμονωμένοι Εκπαιδευτικοί στη «Διαβούλευση».

Ένα και μόνο σημείο θα θίξουμε, που καταδεικνύει για μια ακόμη φορά το μέγεθος της προχειρότητας αλλά και της έλλειψης στοιχειώδους γνώσεως για τα θέματα της Τ.Ε.Ε. αλλά και των επαγγελμάτων γενικώς.

Είχαμε εντοπίσει και υποδείξει επανειλημμένα στους αρμοδίους, την ανάγκη για κεντρικό έλεγχο των ονομασιών των επαγγελμάτων και των αντίστοιχων χορηγούμενων τίτλων – πτυχίων. Στο παρελθόν, κάθε ΙΕΚτζής μπορούσε να ορίσει τον τίτλο και το επαγγελματικό περίγραμμα του επαγγέλματος που δίδασκε ή ήθελε να διδάξει στο ΙΕΚ του, με αποτέλεσμα να υπάρχει πλήρης σύγχυση στο χώρο και να γεμίσουμε «Τεχνικούς» και «Ειδικούς». Υποδείξαμε ότι θα έπρεπε να αναληφθεί μια συνολική δράση με κεντρικό ρόλο του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π και συμμετοχή των Επαγγελματικών Φορέων, για να μπει επιτέλους μια τάξη στο χάος.

Στο «Σχέδιο Νόμου» παρατηρούμε ότι:

1. Εισάγονται ή καταργούνται επαγγέλματα, χωρίς να υποστηρίζεται από κάποια μελέτη η αναγκαιότητα ύπαρξης ή κατάργησής τους. Ποιός αποφάσισε πάλι για αυτό; Ο Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π ή ο Αρμόδιος ;

2. Τον ακριβή Τίτλο του Επαγγέλματος (το οποίο ανταποκρίνεται σε περιεχόμενο Επαγγελματικού Περιγράμματος και υποστηρίζεται από αντίστοιχο Πρόγραμμα Σπουδών) ποιος τον προσδιόρισε; Ο Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π ή ο Αρμόδιος;

3. Για τα Επαγγέλματα που προσδιορίζονται στο «Σχέδιο Νόμου» και (εποπτικά) στο Διάγραμμα «Επαγγέλματα – Επίπεδα Εκπαίδευσης» έχουν συνταχθεί Επαγγελματικά Περιγράμματα ; Εάν όχι, τότε πώς προκύπτει το Πρόγραμμα Σπουδών, τα Ωρολόγια και τα Αναλυτικά Προγράμματα ;

4. Στο ίδιο παραπάνω «Διάγραμμα», παρατηρούμε ότι οι Ειδικότητες που διδάσκονται στα ΙΕΚ και στα ΕΠΑΛ έχουν πρόθεμα τη λέξη «Τεχνικός» και οι Ειδικότητες που διδάσκονται στις ΣΕΚ έχουν πρόθεμα τη λέξη «Τεχνίτης». Πέρα από το γεγονός ότι η πρακτική αυτή δεν είναι γενικευμένη (όπως θα έπρεπε) σε όλα τα γνωστικά πεδία (για παράδειγμα, στην Ομάδα προσανατολισμού Εφαρμοσμένων Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών απουσιάζει εντελώς η ένδειξη «Τεχνικός» από ΟΛΕΣ τις ειδικότητες των ΙΕΚ, ενώ σε άλλες περιπτώσεις η παράλειψη αφορά σε μεμονωμένες περιπτώσεις), έχουμε να παρατηρήσουμε ότι το πρόθεμα σχετίζεται με το ΕΠΙΠΕΔΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ και όχι με το ίδρυμα ή τον τύπο Μάθησης (Τυπική – Μη Τυπική) που χορηγεί τον τίτλο.

Δηλαδή:

Ο πτυχιούχος ΕΠΑ.Λ. (επιπέδου 3) και ο πτυχιούχος Σ.Ε.Κ. (επιπέδου 3) δεν νοείται να έχουν διαφορετικό πρόθεμα στον τίτλο της Ειδικότητάς τους.

Ο πτυχιούχος ΕΠΑ.Λ. (επιπέδου 3) και ο πτυχιούχος Ι.Ε.Κ. (επιπέδου 4) δεν μπορεί να έχουν το ίδιο πρόθεμα στον τίτλο της Ειδικότητάς τους.

Το παράλογο του πράγματος γίνεται οφθαλμοφανές όταν ο πτυχιούχος ΕΠΑ.Λ. (επιπέδου 3) παρακολουθήσει το επιπλέον Μεταλυκειακό 4ο έτος και λάβει τίτλο επιπέδου 4). Τι θα λέει λοιπόν αυτός ο νέος τίτλος ; Εάν έχει το ίδιο όνομα με τον προηγούμενο, τότε θα πρέπει να συνοδεύεται με την επεξήγηση «…επιπέδου 4», οπότε χάνεται πλήρως το νόημα της ευθείας και μονοσήμαντης αντιστοίχισης του σημαίνοντος με το σημαινόμενο. Ο ορθός χειρισμός των προθεμάτων σε αντιστοιχία με τα Επίπεδα Προσόντων θα πρέπει να είναι:

Επίπεδο Προσόντων 5: «Τεχνολόγος» (Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης)

Επίπεδο Προσόντων 4: «Τεχνικός» (Μεταδευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης)

Επίπεδο Προσόντων 3: «Τεχνίτης» (Β΄βάθμιας Εκπ/σης ή 3ετούς Κατάρτισης)

Επίπεδο Προσόντων 2: «Βοηθός Τεχνίτη» (2ετούς Κατάρτισης)

Φοβόμαστε ότι γινόμαστε γραφικοί, ψάχνοντας μέσα στο χαλασμό τέτοια «ψιλά γράμματα», τα οποία όμως είναι πολύ σημαντικά για το σύνολο των εργασιακών σχέσεων και θα έχουν επίδραση μακροχρόνια σε πολλές γενιές εργαζομένων!!

 

Ε. Κατακλείδα

Το «Σχέδιο Νόμου» για την Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είναι μακράν των προσδοκιών των μαθητών της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, των οικογενειών τους, που θέλουν να εμπιστευτούν το σχολείο που θα επιλέξουν, το οποίο θα τους προσφέρει εκπαίδευση, μόρφωση, παιδεία, αγωγή, κοινωνικοποίηση, πολιτιστική κουλτούρα, φυσική αγωγή, αγωγή Πολίτη, αλλά και επαγγελματικές δεξιότητες ανάλογες με τις κλίσεις τους για επιτυχή ένταξη στην αγορά εργασίας και στην κοινωνία, αλλά και διέξοδο χωρίς φραγμούς στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Το «Σχέδιο Νόμου» είναι μακράν ακόμη των προσδοκιών και των Εκπαιδευτικών της Τ.Ε.Ε. που καταλαβαίνουν πλέον καθαρά ότι η ΤΕΕ διαλύεται οριστικά και δια παντός, με κύριο στόχο των κυβερνόντων τις διαθεσιμότητες – απολύσεις και τη συρρίκνωση της Δημόσιας Δωρεάν Τ.Ε.Ε. προς όφελος της Κατάρτισης, στα χέρια της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

Η εκπαιδευτική κοινότητα δεν θα αποδεχτεί σε καμιά περίπτωση:

Το καθεστώς της Μεταγυμνασιακής Κατάρτισης – Μαθητείας που μας γυρίζει δεκαετίες πίσω. Οι Σ.Ε.Κ. ανήκουν στην Δευτεροβάθμια Τ.Ε.Ε. και, αντί για αυτές, πρέπει να συνεχιστεί η λειτουργία των σημερινών ΕΠΑ.Σ.

Την χωρίς όρους και προϋποθέσεις Μαθητεία του 4ου έτους του ΕΠΑ.Λ., με τη σύμπραξη μάλιστα άλλων Υπουργείων. Η ευθύνη της Εκπαίδευσης ανήκει αποκλειστικά στο Υπουργείο Παιδείας.

Τη διάκριση σε βάρος του γυναικείου φύλου. ΟΧΙ στα ΣΧΟΛΕΙΑ – ΣΤΡΑΤΩΝΕΣ ! Οι ειδικότητες που προτιμούν παραδοσιακά τα κορίτσια και στα οποία διδάσκουν κυρίως γυναίκες – καθηγήτριες, να παραμείνουν στην Τυπική Εκπαίδευση.

Τη διάκριση σε βάρος των εργαζομένων μαθητών της Τ.Ε.Ε. Εγγραφή στα εσπερινά ΕΠΑ.Λ. αμέσως μετά το Γυμνάσιο.

Για όλους τους παραπάνω λόγους

ΑΠΟΡΡΙΠΤΟΥΜΕ

Το «Σχέδιο Νόμου» στο σύνολό του, και

απαιτούμε

1. Να ξαναλειτουργήσουν άμεσα ΟΛΟΙ οι καταργημένοι ΤΟΜΕΙΣ και ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ των ΕΠΑ.Λ. – ΕΠΑ.Σ.

2. Να επιστρέψουν άμεσα στα σχολεία τους ΟΛΟΙ οι Εκπαιδευτικοί τεχνικών ειδικοτήτων που τέθηκαν σε Διαθεσιμότητα ή Μετάταξη.

3. Να εγκαταλείψει εδώ και τώρα η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας τα τεχνάσματα, τις μεθοδεύσεις και τις επαναλαμβανόμενες αυταρχικές και αλαζονικές πρακτικές, και να ξεκινήσει άμεσα ουσιαστικό και καθαρό Διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους Φορείς.

4. Να αποσυρθεί το «Σχέδιο Νόμου» και να αφήσουν ήσυχη τη Β΄ βάθμια Τ.Ε.Ε. να συνεχίσει το έργο της, αποκαθιστώντας έτσι το ήρεμο κλίμα που έχει ανάγκη η εκπαίδευση για να είναι αποδοτική και να λειτουργεί προς όφελος της κοινωνίας.

5. Τα σχολεία ΕΠΑ.Λ. – ΕΠΑ.Σ. να λειτουργήσουν ως έχουν για το τρέχον σχολικό έτος 2013-14, μέχρι να ολοκληρωθεί ο θεσμικός και πραγματικός Διάλογος με τους Φορείς, και να δοθεί χρόνος σοβαρής μελέτης και προετοιμασίας ομαλής προσαρμογής των σχολείων, από την Α’ τάξη, στη νέα κοινής και ευρείας αποδοχής κατάσταση.

 

Από το Διοικητικό Συμβούλιο της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε.

Από admin-02