Αθήνα, 12-4-2013

 Αριθμ. Δ.Τ.: 041

Το Δ.Σ. της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε. στον Υφυπουργό  Παιδείας

Την Πέμπτη 11 Απριλίου 2013, πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού συνάντηση του Υφυπουργού Παιδείας με αντιπροσωπεία του Διοικητικού Συμβουλίου της Ομοσπονδίας Λειτουργών Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Τα θέματα που εξετάστηκαν αφορούσαν:

1. στο νέο σχολείο της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Τ.Ε.Ε.),

2. στις ελλείψεις εκπαιδευτικών,

3. στην «αξιολόγηση».

Στη συνάντηση συμμετείχαν από πλευράς Υπουργείου, ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Θεόδωρος Παπαθεοδώρου και η διευθύντρια του γραφείου του κα Κυριακή Μαρίνου. Το Δ.Σ. της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε. εκπροσωπήθηκε από τον πρόεδρο Σεραφείμ Κερασιώτη, τον αντιπρόεδρο Δημήτρη Αμπόνη, το γενικό γραμματέα Σταμάτη Σταματιάδη, τον ειδικό γραμματέα Παναγιώτη Μεγαρίτη και το βοηθό ταμία Πέτρο Κακαζιάνη.

Από την εκτενή συζήτηση προέκυψαν τα παρακάτω:

Α. Για το Νέο Σχολείο της Τ.Ε.Ε.

Η Ομοσπονδία μας:

1. Κατέθεσε στον Υφυπουργό το προσχέδιο της αναλυτικής και εμπεριστατωμένης πρότασης της Ομοσπονδίας μας για το νέο σχολείο της Τ.Ε.Ε., με σκοπό την έναρξη της διαβούλευσης και την ανταλλαγή απόψεων.

2. Επεσήμανε τη δυσφορία των εκπαιδευτικών για τη φημολογούμενη δραστηριοποίηση μη θεσμοθετημένων «άτυπων ομάδων εργασίας» που διαδίδεται ότι επεξεργάζονται προτάσεις για τα νέα σχολεία της Γενικής και της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, με αναφορά και στο δημοσίευμα της 10ης Απριλίου σχετικά με προτάσεις για το νέο ΓΕ.Λ.

3. Διατύπωσε κατηγορηματικά ότι οι δύο τύποι σχολείων της Ανώτερης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης πρέπει να τύχουν ενιαίας αντιμετώπισης και οι όποιες ρυθμίσεις (καθώς και το σχέδιο Νόμου), πρέπει να εξετασθούν και να κατατεθούν προς ψήφιση ταυτόχρονα. Επίσης.

4. Κατέστησε με κάθε τρόπο σαφές, ότι τα σχολεία της Τ.Ε.Ε. δεν αντέχουν άλλη μια χρονιά αβεβαιότητας και παλινωδιών, ότι το νέο σχολείο πρέπει να λειτουργήσει από τη νέα σχολική χρονιά, ότι οι όποιες αποφάσεις πρέπει να ληφθούν άμεσα, ότι ο χρόνος που απομένει είναι ελάχιστος και ότι αυτή η καθυστέρηση δεν μπορεί να αποβεί σε βάρος του απαραίτητου χρόνου για διαβούλευση.

Ο κ. Υφυπουργός μας ανακοίνωσε και δεσμεύτηκε ότι:

Δεν λειτουργούν «άτυπες επιτροπές» στο Υπουργείο για την επεξεργασία των σχεδίων των νέων σχολείων (ΓΕ.Λ. και Τ.Ε.Λ.).

Τα όποια δημοσιεύματα αποτελούν μυθεύματα και ίσως είναι υποβολιμαία.

– Η διαδικασία και η ευθύνη σύνταξης των προτάσεων αποτελεί αντικείμενο ενασχόλησης αποκλειστικά του ιδίου.

Το Υπουργείο θα ακολουθήσει πλήρως θεσμικές και διαφανείς διαδικασίες, με άμεση ενεργοποίηση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (Ε.ΣΥ.Π.) στο οποίο θα προσκληθούν όλοι οι Φορείς για να καταθέσουν επίσημα τις προτάσεις τους.

– Η Ο.Λ.Τ.Ε.Ε. θα προσκληθεί να υποβάλει την πρότασή της επίσημα στο Ε.ΣΥ.Π.

Η όλη διαδικασία διαβούλευσης και ψήφισης του Νόμου θα διεκπεραιωθεί μέχρι τον Ιούνιο, ενώ οι συναντήσεις με τους Φορείς θα ολοκληρωθούν πριν το Πάσχα.

– Θα προηγηθεί σχέδιο Νόμου για την Ειδική Αγωγή.

Βασικός «καμβάς» πάνω στον οποίο θα στηθεί το νέο σχολείο θα αποτελέσει το «σχέδιο Διαμαντοπούλου». Επ’ αυτού θα ληφθούν υπόψη και οι τοποθετήσεις των κομμάτων που συμμετέχουν στην κυβέρνηση.

– Στο Νομοσχέδιο που θα συντάξει το Υπουργείο δεν θα περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για τη λειτουργία άλλων τεχνικών σχολών κάθε τύπου, από άλλα υπουργεία.

Στη συνέχεια έγινε μια σύντομη παρουσίαση του προσχεδίου της Ομοσπονδίας μας. Συζητήθηκαν πολλά σημεία της πρότασής μας, ενόψει της ολοκλήρωσής της, με έκδηλο το ενδιαφέρον για τη διατήρηση των ΕΠΑ.Σ. στο νέο καθεστώς λειτουργίας της Τ.Ε.Ε.

Β. Ελλείψεις εκπαιδευτικών

Η κάλυψη των κενών με την πρόσληψη αναπληρωτών θα εξαρτηθεί από την πορεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού. Ο Υφυπουργός δήλωσε ότι δεν έχει «κλειδώσει» η αύξηση ωραρίου των εκπαιδευτικών, χωρίς όμως περαιτέρω αναφορά στο πώς σχεδιάζει το Υπουργείο να καλύψει τα πολλαπλάσια κενά που θα προκύψουν κατά τη νέα σχολική χρονιά.

Γ. Αξιολόγηση

Ο Υφυπουργός ερμήνευσε την επίσπευση ψήφισης του Νόμου 4142/2013 για την «Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.)» στη βάση του σκεπτικού ότι το συνολικό εποικοδόμημα έπρεπε δεοντολογικά να στηθεί με την κατά προτεραιότητα θεσμοθέτηση της δεύτερης βαθμίδας της αξιολογικής διαδικασίας.

Δ. Γενικά Συμπεράσματα

Παρά τις ενστάσεις και τη διαφωνία της Ομοσπονδίας μας για τις πολιτικές που εφαρμόζει το Υπουργείο στην πλειονότητα των εκπαιδευτικών και διοικητικών θεμάτων που μας απασχολούν, ο Υφυπουργός δείχνει να έχει σαφή βούληση να δρομολογήσει θεσμικές, ανοικτές και διαφανείς διαδικασίες. Μηνύματα όμως που έχουμε, δείχνουν ότι δεν έχουν την ίδια γνώμη άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες, καθώς και εξωθεσμικά κέντρα επηρεασμού, «σοφοί» (των οποίων ουδείς ζήτησε τη γνώμη) και «think tanks» που «λομπάρουν» στους διαδρόμους του Υπουργείου και – κυρίως – εκτός αυτού.

1. Ειδικώς για το νέο σχολείο (ΓΕ.Λ. και Τ.Ε.Λ.):

Είναι ευρέως γνωστό ότι εκπαιδευτικός κλάδου Τ.Ε., αποσπασμένος στο Υπουργείο υπό αδιευκρίνιστο καθεστώς αρμοδιοτήτων, σε γραφείο που δεν φέρει κανένα υπηρεσιακό διακριτικό και ο οποίος είναι παντελώς άσχετος θεσμικά με την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, «συλλέγει» άτυπα προτάσεις για το νέο Τ.Ε.Λ. Τίθενται λοιπόν εύλογα ερωτήματα, από ποιόν εξουσιοδοτήθηκε να το κάνει αυτό, ποιος είναι ο αποδέκτης αυτών των «προτάσεων», ποιός τις επεξεργάζεται, σε ποιόν εισηγείται και τι.

Διαρρέουν επίσης πληροφορίες ότι διακινείται πρόταση κατάργησης της Α’ τάξης του Τ.Ε.Λ., με το αιτιολογικό ότι αφού το πρόγραμμα σπουδών της θα είναι ίδιο με αυτό της Α’ τάξης του ΓΕ.Λ. δεν υπάρχει λόγος να λειτουργεί Α’ τάξη και στα δύο σχολεία ταυτόχρονα. Ως επιπλέον επιχείρημα προβάλλεται ότι με αυτόν τον τρόπο θα «εξοικονομηθούν» θέσεις εργασίας και χρήματα. Σύμφωνα με αυτή την πρόταση – η οποία μάλιστα λέγεται ότι φέρει την …υπογραφή Σχολικού Συμβούλου …Τεχνικής Ειδικότητας (!!) και ότι διακινήθηκε σε αρκετά ευρύ κύκλο μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου – ο απόφοιτος του Γυμνασίου που θέλει να φοιτήσει στο νέο Τ.Ε.Λ. θα πρέπει να αλλάξει μέχρι και τρία σχολικά περιβάλλοντα μέσα σε δύο χρόνια. Αυτή και μόνο η ρύθμιση είναι ικανή να δυναμιτίσει τα θεμέλια του νέου σχολείου πριν καν στηθεί !

«Ακούγεται» ακόμη η πρόταση να παραδοθούν οι ΕΠΑ.Σ. εξ’ ολοκλήρου στα άλλα υπουργεία και ότι στο νέο Τ.Ε.Λ. πρέπει να λειτουργούν μόνο όσες ειδικότητες έχουν αντίστοιχα τμήματα στα Α.Τ.Ε.Ι. Να εγκαταλειφθεί δηλαδή ο αυτοτελής «επαγγελματικός» προσανατολισμός του σχολείου της Τ.Ε.Ε., που αποτελεί συστατικό λόγο και αιτία ύπαρξής του, και το νέο Τ.Ε.Λ. να λειτουργεί πλέον ως προθάλαμος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με δομή και πρακτικές ανάλογες με τις απαράδεκτες όμοιες που εφαρμόζονται σήμερα στα ΓΕ.Λ. Για το λόγο αυτό οι ίδιοι κύκλοι προωθούν για το νέο σχολείο τον τίτλο «Τεχνολογικό Λύκειο» και όχι «Τεχνικό Επαγγελματικό Λύκειο», για να δηλωθεί ακριβώς ο απόλυτα «ακαδημαϊκός» προσανατολισμός του σχολείου (μέσω του επιθεματικού παραγώγου του «-λόγος»).

Οι ίδιοι κύκλοι «ενημερώνουν» την Πολιτική ηγεσία ότι στα υφιστάμενα ΕΠΑ.Λ. – ΕΠΑ.Σ. λειτουργούν δήθεν …102 ειδικότητες, και ότι οι περισσότερες από αυτές είναι «αχρείαστες» !!

Η απίστευτη αυτή κατάσταση αναδεικνύει για μία ακόμη φορά την αναγκαιότητα ίδρυσης ανεξάρτητης Διεύθυνσης Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στην κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου, καθώς και την επαναλειτουργία των Γραφείων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, πάγια αιτήματα της Ομοσπονδίας μας.

Είναι λοιπόν περισσότερο από αναγκαίο να λήξει αυτή η απίστευτη σεναριολογία που στήνεται και διακινείται κυριολεκτικά κάτω από τη μύτη της πολιτικής ηγεσίας, να ενεργοποιήσει άμεσα ο Υφυπουργός, ως καθ’ ύλην αρμόδιος, όλους τους θεσμικούς μηχανισμούς που διαθέτει και να λάβει η διαβούλευση επίσημη, ανοικτή, θεσμική και δημοκρατική υπόσταση.

Επίσης, καταθέτουμε για μια ακόμη φορά την έντονη ανησυχία μας ότι ο χρόνος που διατίθεται για ουσιαστικό και παραγωγικό διάλογο για ένα τόσο κρίσιμο θέμα είναι εξαιρετικά περιορισμένος, και ότι οι όποιες ενέργειες του Υπουργείου πρέπει να δρομολογηθούν άμεσα !! Η περαιτέρω καθυστέρηση θα εκληφθεί ως προσπάθεια να βρεθεί η εκπαιδευτική κοινότητα προ τετελεσμένων γεγονότων κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, συρόμενη σε μια κατ’ επίφαση «ανοικτή διαβούλευση» ασφυκτικών και εκβιαστικών προθεσμιών.

Ακόμη, προκύπτουν έντονοι προβληματισμοί για το πότε θα στηθούν τα νέα σχολεία, πότε θα γίνουν οι απαραίτητες προσαρμογές, πότε θα ενημερωθούν οι γονείς και κηδεμόνες των αποφοίτων του Γυμνασίου και πότε θα γίνουν οι εγγραφές των μαθητών !!

Πότε θεωρεί το Υπουργείο ότι θα προλάβουν να γίνουν όλα αυτά ;;

Σε κάθε περίπτωση, η Ομοσπονδία μας είναι απόλυτα έτοιμη να καταθέσει τις ολοκληρωμένες προτάσεις της, μόλις κλείσει ο κύκλος των επαφών που έχουμε προγραμματίσει με τις Επιτροπές Παιδείας των πολιτικών κομμάτων και τους αρμόδιους Εθνικούς και Ευρωπαϊκούς Φορείς.

2. Ως προς την «αξιολόγηση», διατυπώνουμε τις ευρύτατες επιφυλάξεις μας για τις διαβεβαιώσεις του Υπουργείου ότι δήθεν αυτή δεν θα λειτουργήσει «τιμωριτικά». Δεδομένων των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η Κυβέρνηση έναντι της Τρόικας για απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων, είμαστε βέβαιοι ότι όπως στήθηκε η «αξιολόγηση» θα λειτουργήσει ως τέλειο «άλλοθι» για την απόλυση χιλιάδων υπαλλήλων. Αυτό προκύπτει και από την απόλυτη «αφοσίωση» και «βιασύνη» του Υπουργείου να στήσει πρώτα το μηχανισμό αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου, πριν καν ακόμη συγκροτήσει τη δομή και τη λειτουργία του νέου αυτού τύπου σχολείων της Ανώτερης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΓΕ.Λ. και Τ.Ε.Λ.). Από τα χρονοδιαγράμματα προκύπτει ότι ενώ για την «αξιολόγηση» «αφιέρωσε» εννέα (9) μήνες εντατικής προετοιμασίας, για το νέο σχολείο δεν προλαβαίνει να διαθέσει περισσότερους από δύο (2) μήνες, και αυτούς σε ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο για τα σχολεία (εορτασμός Πάσχα, ενδοσχολικές και Πανελλαδικές εξετάσεις, καλοκαιρινές διακοπές, κλπ).

3. Ως προς την αύξηση των ωραρίου των εκπαιδευτικών, θεωρούμε ότι, ανεξάρτητα από τις δηλώσεις του Υπουργείου Παιδείας, οι προθέσεις της Κυβέρνησης έχουν καταγραφεί πλήρως στο Νόμο 4127/2013 του Υπουργείου …Οικονομικών «Έγκριση της επικαιροποίησης του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016» με την εγγραφή του κονδυλίου «Μείωση αναπληρωτών καθηγητών μέσω αύξησης ωρών διδασκαλίας»…

Από το Διοικητικό Συμβούλιο της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε.

Από admin-02