Τρείς Ιεράρχες – ΠΑΙΔΕΙΑ, Αντίσταση, παιδαγωγική ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

[button link=”https://www.oltee.gr/wp-content/uploads/2014/02/ΔΤ-ΟΛΤΕΕ-119_-Τρείς-Ιεράρχες-ΠΑΙΔΕΙΑ-Αντίσταση-παιδαγωγική-ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ.pdf” icon=”download” bg_color=”#e30404″ window=”yes”]Αρχείο PDF[/button]

Αθήνα, 30-1-2014

 Αριθμ. Δ.Τ.: 119

Τρείς Ιεράρχες – ΠΑΙΔΕΙΑ, Αντίσταση, παιδαγωγική ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

Σήμερα 30 Ιανουαρίου 2014, η Εκπαιδευτική Κοινότητα γιορτάζει τους προστάτες της. Οι τρείς Ιεράρχες δίδαξαν πως στην Παιδεία και στην Εκπαίδευση, πρωταρχική σημασία έχει το ήθος και όχι το σύστημα. Ποια είναι τα κοινά τους γνωρίσματα;

Α. Κλασσική ΠΑΙΔΕΙΑ

Οι τρείς Ιεράρχες είχαν στέρεες βάσεις «κλασσικής Παιδείας». Όχι «γνωσιοκεντρικής» εκπαίδευσης με συσσώρευση γνώσεων και πληροφοριών, αλλά σφαιρικής και ουσιαστικής ΠΑΙΔΕΙΑΣ, «διαμορφωτικής» και «διαπλαστικής» πνεύματος, αξιών, κοινωνικότητας. Παιδείας δια-ΜΟΡΦΩΣΗΣ χαρακτήρων και συμπεριφορών. Παρότι …«συλημένοι από τον Χριστιανισμό» (κατά την έκφραση του ρήτορα Λιβάνιου για τον μαθητή του Χρυσόστομο) δεν δίστασαν να βουτήξουν βαθειά μέσα στο θησαυρό της «θύραθεν» αρχαιοελληνικής γραμματείας και σοφίας.

– Το όραμά μας για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, είναι αυτή να παρέχεται μέσα σε Σχολεία της Τυπικής Εκπαίδευσης που να παρέχουν Παιδεία και όχι στείρα «Κατάρτιση» και «Μαθητεία». Και αυτό θα επιτευχθεί όχι με …αύξηση ωρών διδασκαλίας μαθημάτων «γενικής παιδείας», όσο αυτά παραμένουν «γνωσιοκεντρικά», αλλά με «αλλοίωση» του περιεχομένου και του τρόπου διδασκαλίας τους, ώστε να γίνουν «διαπλαστικά» !!

Ακόμη και τα μαθήματα «ειδικότητας» οφείλουν να συμμετέχουν στον «δια-ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ» στόχο του σχολείου, διδάσκοντας στους μαθητές «επαγγελματική ευσυνειδησία», τόσο ως προς την άρτια τεχνική τους υπόσταση, όσο και ως προς το εν γένει «ήθος» τους κατά την εξάσκηση του επαγγέλματός τους. Αυτό το «ήθος» διδάσκεται από τον Δάσκαλο – Παιδαγωγό την ώρα που μαθαίνει στο μαθητή να κρατάει κατσαβίδι, και όχι από τον «επαγγελματία της αγοράς» που προσλαμβάνεται ως ωρομίσθιος στις δομές «Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης», πολύ δε περισσότερο από τη «Μαθητεία» σε εργοστάσια, με μαθητευόμενους – ρομπότ, προέκταση των μηχανών…

Β. ΑΝΥΠΑΚΟΗ και ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ στην αυθαιρεσία της Εξουσίας

Οι τρείς Ιεράρχες είχαν λόγο και παρρησία. Αντιστάθηκαν γενναία απέναντι στην αυθαιρεσία της κάθε Εξουσίας (πολιτικής, θρησκευτικής). Υπερασπίστηκαν τα «πιστεύω» τους και πλήρωσαν το τίμημα της «ανυπακοής» τους στο «Σύστημα».

«Σε όλα τα ζητήματα είμαστε επιεικείς και ταπεινότεροι από κάθε άλλον άνθρωπο… Και δεν σηκώνουμε τα μάτια μας με αυθάδεια, όχι μόνο πάνω σε άνθρωπο με τόσο μεγάλη εξουσία όπως η δική σου, αλλ’ ούτε και στον πιο τυχαίο…» απάντησε ο Βασίλειος στον Ύπαρχο του Αυτοκράτορα. Όταν όμως πρόκειται να υπερασπιστούμε τα «πιστεύω» μας «…τότε όλα τα περιφρονούμε… Φωτιά και σπαθί και θηρία και νύχια που ξεσχίζουν τις σάρκες, αυτά για εμάς είναι μάλλον ευχαρίστηση, παρά φοβέρα…».

Ως Αρχιεπίσκοπος, ο Χρυσόστομος συγκάλεσε Σύνοδο και καταδίκασε για «σιμωνία» έξι «Ορθόδοξους» συν-επισκόπους του, που χρησιμοποιούσαν τη θέση και την «ιεροσύνη» τους για να πλουτίζουν. Δημόσια και με παρρησία έλεγχε την αυτοκράτειρα Ευδοξία για τις ανομίες της που σκανδάλιζαν τον λαό. Άρρωστος και ταλαιπωρημένος, πέθανε στο δρόμο της εξορίας.

Σήμερα ποιος θυμάται, ποιος τιμά, την αυτοκράτειρα Ευδοξία, τον αυτοκράτορα Ουάλη, το ύπαρχο Μόδεστο; Τους κατάπιε όλους η Ιστορία, μαζί με την «εξουσία» και τα «κατορθώματά» τους. Ποτέ κανείς δεν τίμησε κανένα Δυνάστη!

Σήμερα και πάντα, τιμάμε τους «Επαναστάτες», αυτούς που υπερασπίστηκαν μέχρι τέλους τις Αρχές τους και πολεμήθηκαν γι’ αυτό ανηλεώς από τους Εξουσιαστές.

Και παραφράζοντας τον Γρηγόριο, παραιτούμενο από τον Πατριαρχικό θρόνο:

«Α.Δ.Ε.Δ.Υ.» εξώσατε, «Τυπικού Συστήματος» απελάσατε. Μόνον την «Τεχνικήν Επαγγελματικήν Εκπαίδευσιν» και την «ανάπτυξιν της Χώρας» αγαπήσατε!

Μόνο που εμείς ΔΕΝ ΠΑΡΑΙΤΟΥΜΑΣΤΕ !

Παραμένουμε «Ορθόδοξοι» υπερασπιστές της Τ.Ε.Ε., διαρκώς «Διαμαρτυρόμενοι» και «Καθολικώς» μαχόμενοι…

Γ. Παιδαγωγική ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

Οι Τρεις Ιεράρχες υπογραμμίζουν στην παιδαγωγική τους ότι η διδασκαλία δεν πρέπει να είναι γενική και αφηρημένη, αλλά με παραδείγματα να διασαφηνίζονται τα λεγόμενα από τον δάσκαλο.

– Πάγια ΘΕΣΗ μας είναι ότι τα μαθήματα Γενικής Παιδείας που διδάσκονται στα σχολεία της Τ.Ε.Ε. πρέπει να είναι προσαρμοσμένα στο αντικείμενο και τους στόχους των σχολείων μας, με παραδείγματα και εφαρμογές από τα μαθήματα Ειδικότητας.

Ο Χρυσόστομος συνιστά, πρώτα να αποκτά ο μαθητής ασφαλή και βεβαία γνώση των διδαχθέντων και έπειτα να προσδέχεται νέο μάθημα. Απαιτούσε από τον δάσκαλο να μην φορτώνει με πολλά φορτία τους μαθητές του, ώστε αυτοί να μπορούν να κάνουν κτήμα τους τα διδαχθέντα, αλλιώς, θα έχει την ευθύνη να γίνουν οι μαθητές του οκνηρότεροι και αδιάφοροι, επειδή δεν μπορούν να συγκρατήσουν «τα αθρόως διδασκόμενα…».

Ο Βασίλειος υποστηρίζει ότι τα μαθήματα πρέπει να γίνονται «κατά μικρόν και συμμέτρως» και ο δάσκαλος να προχωρεί προσεκτικά από τα απλούστερα και πιο εύληπτα στα δυσκολότερα. Φέρνει ως παράδειγμα το στομάχι. Όπως αυτό δεν μπορεί να χωνέψει το υπερβολικό φαγητό, έτσι και το μυαλό δεν μπορεί να αφομοιώσει το πολύ μάθημα. Η διδασκαλία πρέπει να είναι ευχάριστη και να μην προκαλεί στον μαθητή αρνητικά συναισθήματα.

Ο Γρηγόριος τονίζει ότι το ολίγο και ασφαλές είναι προτιμότερο από το πολύ και επισφαλές…

– Πάγια ΘΕΣΗ μας είναι ότι στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση πρέπει να δίνεται βάρος στη θεμελίωση βασικών γνώσεων και όχι στον άκριτη διόγκωση της διδασκόμενης ύλης. Τα τραγικά αποτελέσματα της κακής πρακτικής που εφαρμόζεται σήμερα, την επωμιζόμαστε ΟΛΟΚΛΗΡΗ στα σχολεία της Τ.Ε.Ε. Την αδυναμία και την πλήρη αδιαφορία του συστήματος να διασφαλίσει ότι ΟΛΟΙ οι απόφοιτοι Γυμνασίου έχουν κατακτήσει τα επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα, τη φορτώνει στο «ανεπίδεκτο μαθήσεως» των μαθητών, οι οποίοι «κατηγοριοποιούνται» και καθοδηγούνται στον «σκουπιδοτενεκέ» της Εκπαίδευσης, να μάθουν μια τέχνη, αφού …«δεν παίρνουν» τα γράμματα…

Οι Τρεις Ιεράρχες ασχολήθηκαν ακόμη και με τον έγκαιρο και αποτελεσματικό επαγγελματικό προσανατολισμό. Ο διορατικός δάσκαλος διακρίνει εγκαίρως τις κλίσεις των μαθητών του και τους υποδεικνύει ποιο επάγγελμα πρέπει να ακολουθήσουν για να είναι πετυχημένοι στη ζωή τους…

– Πάγια ΘΕΣΗ μας είναι ότι στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση πρέπει να συμπεριληφθούν τεχνικά μαθήματα που να αναδεικνύουν ΟΛΕΣ τις δεξιότητες και τις ικανότητες των μαθητών, καθώς και τρόποι καταγραφής και ανάδειξης πολλαπλών μορφών «ευφυΐας», πέραν της στείρας αποστήθισης.

Σήμερα 30 Ιανουαρίου 2014, τιμούμε τη γιορτή, πατώντας στα χνάρια των Προστατών μας.

Σήμερα 30 Ιανουαρίου 2014, εκδικάστηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας η ΠΡΟΣΦΥΓΗ των εκατόν εβδομήντα δύο (172) γονέων και κηδεμόνων μαθητών της Τ.Ε.Ε. (ΕΠΑ.Λ.-ΕΠΑ.Σ.) και της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε., κατά του Υπουργού Παιδείας για τη βάναυση καταπάτηση του Νόμου και των συνταγματικά κατοχυρωμένων θεμελιωδών δικαιωμάτων των μαθητών της Τ.Ε.Ε.

ΠΑΙΔΕΙΑ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ – ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

ΟΧΙ μαθητές – ρομπότ, τενεκέδες στοίβαξης γνώσεων

ΟΧΙ στείρα Κατάρτιση και «Μαθητεία»

 ΠΗΓΕΣ: http://anavaseis.blogspot.gr/2013/02/blog-post_9606.html

http://www.ecclesia.gr/greek/holysynod/commitees/identity/egyklios_30012014.pdf

 Από το Διοικητικό Συμβούλιο της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε.

Δημοσιεύτηκε τουλάχιστον στα παρακάτω Μέσα:

http://www.hellasedu.gr/2014/01/3-ierarxes-paideia-antistash-paidagogiki-didaskalia.html

hellasedu-banner-01

Avaton-02http://www.avatonpress.gr/2014/01/blog-post_5690.html

 

Από admin-02