Αρχείο PDF

Αθήνα, 24-06-2020

 Αρ. Πρωτ.: 107

ΠΡΟΣ :

1. κ. Νίκη Κεραμέως
Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

2. κ. Σοφία Ζαχαράκη
Υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

3. κ. Αναστασία Γκίκα
Γ. Γ Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

ΚΟΙΝ :

κ. Γεώργιο Βούτσινο

Γ. Γ. Επαγγελματικής. Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης

κ. Ιωάννη Καπουτσή

Αναπληρωτής Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

 

ΘΕΜΑ :  Στραγγαλισμός των εγγραφών στα Επαγγελματικά Λύκεια

Σχετ.: “Εγκύκλιο με Αριθ. Πρωτ.: Φ1α/75919/Δ4/ 17-06-20 και θέμα “Ενημέρωση για την Ηλεκτρονική Αίτηση εγγραφής, ανανέωσης εγγραφής ή μετεγ-γραφής, μαθητών/-τριών για το σχολικό έτος 2020 – 2021”

 

ΠΡΟΕΓΓΡΑΦΩΝ-ΕΓΓΡΑΦΩΝ ΔΥΟ ΕΤΩΝ ΣΥΝΤΟΜΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΑΡΜΠΟΝ ΕΠΙΛΟΓΕΣ  ΓΙΑ ΦΕΤΟΣ

«Το τρεις εξαμαρτείν ουκ υπουργείου σοφού»

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

αξιότιμη κυρία Υφυπουργέ,

          την περασμένη χρονιά πλήθος εργαζόμενων γονιών μιλούσαν για μεγάλη και ατελείωτη ταλαιπωρία, χωρίς αποτέλεσμα, που άφηναν τη δουλειά τους κατ’ επανάληψη, για να ζητήσουν βοήθεια στο υποψήφιο σχολείο φοίτησης των παιδιών τους για τις προεγγραφές, κυρίως λόγω της μη ανταπόκρισης της  υπεύθυνης εφαρμογής – πλατφόρμας, για τις προεγγραφές. Ακόμη και προσπάθειες να πραγματοποιήσουν προεγγραφές μεταμεσονύκτιες ώρες είχαν αποβεί,  συχνά άκαρπες.

          Από την προπέρσινη χρονιά συνάδελφοι που χρησιμοποίησαν το σύστημα ηλεκτρονικών εγγραφών  μόνο για την Τεχνική Εκπαίδευση διαπίστωσαν ότι «κολλάει» – καθυστερεί υπερβολικά σε συνθήκες εντατικής αλλά και κανονικής χρήσης και αναρωτήθηκαν γιατί επιλέχθηκε η σύνδεση του με το σύστημα ΤΑΧΙΣ όταν είναι γνωστό ότι το τελευταίο «κολλάει» μόνο με την κύρια αποστολή του, που έχει σχέση με την Δ.Ο.Υ., την περίοδο μάλιστα που πραγματοποιούνται οι ετήσιες φορολογικές δηλώσεις.

          Την προηγούμενη χρονιά τα ερωτήματα ήταν πιο έντονα. Γιατί επιλέχθηκε η ίδια εφαρμογή – πλατφόρμα,  που δεν είχε ανταπεξέλθει, μόνο με την περιορισμένη διαχείριση, δηλαδή, για τις ηλεκτρονικές εγγραφές στη Τεχνική Εκπαίδευση και επιφορτίσθηκε και με τις ηλεκτρονικές εγγραφές στην Γενική Εκπαίδευση, όταν είναι γνωστό ότι οι μαθητές των ΓΕ.Λ. είναι πολλαπλάσιοι από τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ.;». 

          Μετά από διάλογο με εκπαιδευτικούς, γονείς αλλά και λογιστές, στις προεγγραφές, γινόμενοι μάρτυρες της αγωνίας και της ταλαιπωρίας που βίωσαν γονείς και μαθητές, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι μικρές παρατάσεις  στις ηλεκτρονικές προεγγραφές μέσα στο καλοκαίρι ελάχιστα θα βοηθήσουν, όπως και έγινε.

          Από τότε που εφαρμόσθηκε το σύστημα προεγγραφών στα ΕΠΑ.Λ. σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα, είχε επισημάνει τα προβλήματα που δημιουργεί το κλείδωμα του συστήματος προεγγραφών από τον Ιούλιο μέχρι τον Σεπτέμβρη για κάποια τμήματα. Έτσι πολλά τμήματα «βγήκαν»  ολιγομελή διότι το σύστημα κλείδωσε και δεν μπόρεσαν όσοι μαθητές επιθυμούσαν να προεγγραφούν. Από μια άλλη ούτε να προεγγραφούν ορισμένοι μαθητές πρόλαβαν, αλλά ούτε να εκδηλώσουν «ηλεκτρονικά» την πρόθεση εγγραφής τους. Όταν τα τμήματα αυτά «καταλήγουν» στο Υπουργείο για τελική έγκριση, πουθενά δεν φαίνεται πόσοι περιμένουν να εγγραφούν σ’ αυτά, αλλά πόσοι είναι ήδη γραμμένοι. Φυσικά έτσι βλάπτεται και η δίκαιη αξιολόγηση-έγκριση των ολιγομελών, γιατί για παράδειγμα αξιολογούνται το ίδιο τμήματα των 6 μαθητών, όταν σε κάποια περιμένουν 4 μαθητές να προεγγραφούν και σε κάποια άλλα μόνο ένας.

          Τελικά οι μαθητές που «έμειναν εκτός» του συστήματος προεγγραφών, λόγω του ότι τα επιθυμητά τμήματα για εγγραφή, χαρακτηρίστηκαν ολιγομελή, αναγκάζονταν συχνά από δικαιολογημένη ανασφάλεια, μήπως μείνουν και  εκτός  εκπαίδευσης, να αλλάξουν είτε ειδικότητα, είτε σχολείο, δίχως το ανάλγητο σύστημα προεγγραφών να γνωρίζει την πραγματική επιθυμία τους. 

          Δυστυχώς και για φέτος επιλέχθηκε ο ίδιος τρόπος ηλεκτρονικών εγγραφών, και οι παρακάτω φράσεις από το νόμο δείχνουν το πόσο δίκαια επιλέχθηκαν τα χρονικά διαστήματα εγγραφών  στα σχολεία της γενικής και της τεχνικής εκπαίδευσης. Παραθέτουμε ένα μικρό  απόσπασμα από την  εγκύκλιο με Αριθ. Πρωτ.: Φ1α/75919/Δ4/ 17-06-20 και θέμα “Ενημέρωση για την Ηλεκτρονική Αίτηση εγγραφής, ανανέωσης εγγραφής ή μετεγ-γραφής, μαθητών/-τριών για το σχολικό έτος 2020 – 2021.” που αναφέρει:

“……………………………………………………………..προσκομίζοντας όσα δικαιολογητικά απαιτούνται κατά περίπτωση:

α. Για τα ΓΕ.Λ. μέχρι την έναρξη των μαθημάτων

 β. Για τα ΕΠΑ.Λ. από την 6η Ιουλίου 2020 έως τη 10η Ιουλίου 2020 ηλεκτρονικά και με φυσική παρουσία από την 6η Ιουλίου 2020 έως τη 10η Ιουλίου 2020 κατά τις ημέρες θερινής εφημερίας των σχολικών μονάδων…….”

          Δηλαδή, ουσιαστικά αφιερώνεται μία ημέρα για φυσικές εγγραφές στα ΕΠΑ.Λ. (την ημέρα εφημερίας του κάθε σχολείου) και επιπλέον οι εγγραφές στα ΕΠΑ.Λ.  αρχίζουν έξι μέρες μετά το κλείσιμο των σχολείων.

          Επιπρόσθετα να σας αναφέρουμε ότι:

  • Στα Δημοτικά, στα Γυμνάσια και στα ΓΕ.Λ., η ισχύουσα νομοθεσία των εγγραφών προβλέπουν τα απλούστατα μέσα σε μία παράγραφο: Οι προαγόμενοι της μιας τάξης εγγράφονται στην επόμενη. Τόσο απλά.

          Αντίθετα, στα ΕΠΑ.Λ. περιλαμβάνει τρεις σελίδες περιπτώσεων, συνημμένους πίνακες κλπ, για το σε ποιά τάξη, τομέα και ειδικότητα δύναται να εγγράφεται κάποιος!

  • Στα Δημοτικά, στα Γυμνάσια και στα ΓΕ.Λ., δεν χρειάζεται να προσκομιστεί κανένας τίτλος εγγραφής, προαγωγής, μόνο μια Αίτηση – Δήλωση. Τόσο απλά.

          Αντίθετα, στα ΕΠΑ.Λ. όχι μόνο πρέπει να προσκομιστούν οι τίτλοι, αλλά θα πρέπει μετά την προσκόμισή τους να επαληθευτούν πριν από την οριστικοποίηση της εγγραφής. Επίσης θα πρέπει να υποβληθούν και δηλώσεις προτίμησης για τα μαθήματα επιλογής προσανατολισμού Α΄ τάξης όταν στο σχολείο λειτουργούν πάνω από 3 τομείς και επιλογές στη Β΄ τάξη Τομέα Υγείας.

  • Στα Δημοτικά, στα Γυμνάσια και στα ΓΕ.Λ., που δεν χρειάζεται να προσκομιστεί κανένας τίτλος, το μοναδικό απαιτούμενο έγγραφο (η Αίτηση – Δήλωση) μπορεί να προσκομιστεί μέχρι το Σεπτέμβρη. Τόσο διευκολυντικά.

          Αντίθετα, στα ΕΠΑ.Λ. όχι οι τίτλοι, δηλώσεις και όλα τα δικαιολογητικά πρέπει να σταλούν από 6-10 Ιουλίου ή να προσκομιστούν στο σχολείο στην ΜΙΑ ΜΟΝΟ ημέρα της εφημερίας. Την ίδια αυτή μέρα θα πρέπει να ελεγχθούν, να επαληθευτούν (με αλληλογραφία με άλλα σχολεία, κλπ) και να ενημερωθεί το ηλεκτρονικό σύστημα για έχειν καλώς ώστε να γίνει αποδεκτή η εγγραφή. Και όλα αυτά εντέλλεται να τα κάνει ένα και μόνο πρόσωπο: ο/η Διευθυντής/τρια του ΕΠΑ.Λ.!

  • Δε λησμονούμε ότι ειδικά στα ΕΠΑ.Λ., δεν αρκεί μόνο η επαλήθευση του τίτλου εγγραφής από το άλλο σχολείο, αλλά η νομοθεσία απαιτεί αυτός να συνοδεύεται και από ακριβές αντίγραφο από το Μητρώο Μαθητών.

          Και όλα τα παραπάνω με τον κίνδυνο αν από κάποιο λάθος δεν συμπληρωθεί ο ελάχιστος αριθμός για να λειτουργήσει τμήμα Τομέα ή Ειδικότητας στο σχολείο να χαρακτηριστεί ολιγομελές και να εκδιωχθούν οι μαθητές σε άλλα σχολεία ή ειδικότητες.

          Να σημειωθεί ότι φέτος, παρόλο που η Ομοσπονδία μας, σας το έχει επανειλημμένα επισημάνει, δεν έγινε η καθιερωμένη και απαιτούμενη προβολή των ΕΠΑ.Λ. στα Μ.Μ.Ε., ούτε επισκέψεις για ενημέρωση στα γυμνάσια, ούτε οι επισκέψεις μαθητών στα Εργαστηριακά Κέντρα, ούτε οι εκθέσεις προβολής, ούτε οι ανοιχτές ημέρες ενημέρωσης (open days), ούτε οι ημερίδες διάχυσης των προγραμμάτων Erasmus+ και των δράσεων “Μια νέα αρχή στα ΕΠΑ.Λ.” και αρκετά ακόμα.

          Κυρία Υπουργέ,

          κυρία Υφυπουργέ,

ΖΗΤΟΥΜΕ

  1. Να παραταθεί ο χρόνος υποβολής Ηλεκτρονικών Δηλώσεων προτίμησης για τα ΕΠΑ.Λ. έως τις 10 Ιουλίου.
  2. Να παραταθεί ο χρόνος υποβολής και ελέγχου των δικαιολογητικών εγγραφής μέχρι την έναρξη των μαθημάτων στις 7-9-2020, όπως στα ΓΕ.Λ..
  3. Να μη χαρακτηριστεί κανένα τμήμα ως ολιγομελές μέχρι την έναρξη των μαθημάτων στις 7-9-2020.
  4. Την έκδοση συμπληρωματικής απόφασης, που μετά την επανεξέταση και τον διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα, όλων των αιτημάτων ιδρύσεων τομέων ή ειδικοτήτων και να εκπληρωθούν όλα τα δίκαια και βιώσιμα αιτήματα.
  5. Να εξορθολογήσετε τη με αριθμ. Φ.12/134644/Δ4/08-08-2017 Υ.Α. του ΥΠΠΕΘ (ΦΕΚ 2891/τ.Β’/21-08-2017), με θέμα: «Ελάχιστος αριθμός μαθητών για τη δημιουργία τμήματος Γενικής Παιδείας της Α’ Τάξης, τμήματος Τομέα της Β΄ Τάξης και τμήματος Ειδικότητας της Γ’ Τάξης Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.)», μειώνοντας τον ελάχιστο αριθμό μαθητών σε ειδικές περιπτώσεις (πχ. Μοναδικό τμήμα σε Καλλικρατικό Δήμο, μεγάλη απόσταση μεταξύ σχολείων, ειδικές εισηγήσεις για τοπικούς λόγους, κ.α.).
  6. Να καταργήσετε τις διατάξεις που παγιώνουν τα δύο μέτρα και δύο σταθμά για τους μαθητές μας και αποτελεί ρατσιστική και άνιση αντιμετώπιση χωρίς να τηρείται η αρχή της ισότητας.

 

 

Από το Διοικητικό Συμβούλιο της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε.