Αρχείο PDF

Αθήνα, 15-05-2020

 Αρ. Πρωτ.: 92

ΠΡΟΣ :

1. κ. Νίκη Κεραμέως
Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

2. κ. Σοφία Ζαχαράκη

Υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

ΚΟΙΝ :

κ. Γεώργιο Βούτσινο

Γ. Γ. Επαγγελματικής. Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης

κ. Ιωάννη Καπουτσή

Αναπληρωτής Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

 

ΘΕΜΑ : Ολοκλήρωση σχολικού έτους 2019-2020

Σχετ.: 

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

αξιότιμη κυρία Υφυπουργέ,

εν μέσω πανδημίας και καθώς οδεύουμε προς την λήξη της σχολικής χρονιάς το Υπουργείο ορθώς έχει ιεραρχήσει τις προτεραιότητες του, με την απρόσκοπτη διεξαγωγή των πανελληνίων εξετάσεων να καταλαμβάνει αναμφισβήτητα την πρώτη θέση.

Πέραν όμως των πανελληνίων εξετάσεων πρέπει να διευθετηθούν πλείστα άλλα ζητήματα που θα καθορίσουν την επιστροφή στην νέα ομαλότητα και κανονικότητα των  εκπαιδευτικών δομών. Μια κανονικότητα που για τα ΕΠΑ.Λ. είχε σχεδόν επιτευχθεί τα τελευταία χρόνια. Αναφερόμαστε στον προγραμματισμό για τις ημερίδες διάχυσης των εκπαιδευτικών και άλλων αποτελεσμάτων των ΕΠΑ.Λ., που είχε θεσμοθετηθεί σε πολλές πόλεις της Ελλάδας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κόρινθος, κ.α.) ήδη από τον Φεβρουάριο  κάθε έτους, την προβολή των Επαγγελματικών Λυκείων όσον αφορά τις επιλογές και τις διεξόδους που δίνουν στους μαθητές των Γυμνασίων και των νέων γενικότερα.

Αναμφίβολα είμαστε σε μια κρίσιμη καμπή για την υγειονομική μας ασφάλεια όμως κατά την περίοδο σταδιακής επανέναρξης των σχολικών μονάδων  πρέπει να γίνουν τα παρακάτω:

  • Προγραμματισμός των υπηρεσιακών μεταβολών (ολοκλήρωση των μεταθέσεων αποσπάσεων τοποθετήσεων). Ας ληφθεί υπόψη πως φέτος είναι άλλη μια μεταβατική χρονιά ιδιαίτερα για τα εσπερινά ΕΠΑ.Λ., στα οποία θα εκλείπει η Δ΄ τάξη, μετά από την μετατροπή τους σε τριετή. Αυτό εκτός των άλλων συμπαρασύρει σε δημιουργία  υπεραριθμιών που υπολογίζεται σε τουλάχιστον 20% ανά τομέα-κλάδο διδασκόντων. Πρακτικά 1 στους 5 εκπαιδευτικούς των εσπερινών ΕΠΑ.Λ., ενδεχομένως να χαρακτηριστεί  υπεράριθμος.
  • Προγραμματισμός των εγγραφών στα ΕΠΑ.Λ.. Τώρα είναι η περίοδος και η ευκαιρία να ηλεκτρονικοποιηθούν πραγματικά οι εγγραφές και να σταματήσει η ταλαιπωρία των μαθητών και κηδεμόνων. Όλα τα απαιτούμενα έντυπα για τις εγγραφές πρέπει να διακινούνται ηλεκτρονικά, σύμφωνα και με τους άξονες που είχε θέσει η τωρινή κυβέρνηση μέσω του κ. Πιερακάκη. Επίσης πρέπει να αναμορφωθούν οι χρονικές περίοδοι για τον χαρακτηρισμό των ολιγομελών εν μέσω καλοκαιριού ενώ το σύστημα έγγραφών θα πρέπει να μείνει τουλάχιστον ανοικτό μέχρι την έναρξη των μαθημάτων της ερχόμενης σχολικού έτους . Να απλοποιηθούν οι εγγραφές και να γίνονται όλες μέσω του Myschool. Τα στοιχεία των μαθητών ήδη είναι επικυρωμένα και καταχωρημένα. Οι μαθητές άλλων σχολείων (Γυμνασίων, ΓΕ.Λ., ΕΠΑ.Λ.) θα πρέπει να εγγράφονται  όπως γίνονται οι μεταγραφές μέσω του Myschool,  με μια απλή αίτηση.
  • Για τους αποφοίτους των ΓΕ.Λ. ΕΠΑ.Λ. δεν πρέπει να υπάρχει χρονικός περιορισμός για την εγγραφή τους. Να ληφθεί υπόψη πως δεν είναι δυνατόν να τους επιτρέπει εγγραφή μόνο τον Σεπτέμβριο και σε τμήματα που ήδη έχουν εγκριθεί. Η πρακτική αυτή είναι ένας ιδιότυπος στραγγαλισμός των τμημάτων (ιδιαίτερα των εσπερινών). Υπενθυμίζουμε πως αντιβαίνει στην συνταγματικό δικαίωμα της επιλογής για εκπαίδευση , ενώ δεν δίνει ίσες ευκαιρίες στους αποφοίτους.
  • Οι διαδικασίες των αποτελεσμάτων των Γυμνασίων δύνανται να ολοκληρωθούν μέχρι 12/6 και των ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. μέχρι 19/6 ώστε να δοθεί επαρκής χρόνος για τις εγγραφές.
  • Πάγωμα του προβλέψεων του Νόμου περί αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου λόγω των συγκυριών.
  • Γενναία χρηματοδότηση των υποδομών των σχολείων και προετοιμασία για την επόμενη χρονιά.
  • Μέριμνα για την έγκαιρη και ορθή ολοκλήρωση του ‘Μεταλυκειακού έτους – τάξη μαθητείας’ ώστε να ξεκινήσει έγκυρα η Ε’ Φάση, δίχως τα ‘στραβοπατήματα’ των προηγούμενων φάσεων. Επιπλέον α υπενθυμίσουμε πως εκτός των νυν εκπαιδευομένων και οι μαθητευόμενοι των προηγούμενων ετών, αναμένουν την έναρξη του προπαρασκευαστικού προγράμματος πιστοποίησης και τις εξετάσεις για την πιστοποίηση τους. Επιπρόσθετα χρειάζεται ευρύτερη αναμόρφωση και απλούστευση του θεσμικού πλαισίου της λειτουργίας του Μεταλυκειακού Έτους-Τάξη Μαθητείας, με παράλληλη προσθήκη υποστηρικτικών δομών.
  • Έγκαιρη έκδοση της Υ.Α. για τον “Καθορισμός Τομέων και Ειδικοτήτων ανά Επαγγελματικό Λύκειο” για το νέο σχολικό έτος, με διεύρυνση των τομέων και των ειδικοτήτων σε όλα τα ΕΠΑ.Λ..
  • Αναπροσαρμογή και επικαιροποίηση της Υ.Α. για τα Εργαστηριακά Κέντρα και τα Σ.Ε.. Επιπρόσθετα να υπενθυμίσουμε ότι με την Υ.Α. με αριθμ. 96004/Δ4/17-06-2015 ορίζεται στην παρ. 9 του άρθρου 1 ότι: « Κάθε Ε.Κ. ως αυτοτελής εκπαιδευτική μονάδα χρηματοδοτείται αυτοτελώς και συγκροτεί αυτόνομο συμβούλιο σχολικής κοινότητας. Λαμβάνει ειδική χρηματοδότηση η οποία είναι συνάρτηση του αριθμού των μαθητών όλων των σχολικών μονάδων που εξυπηρετεί, ο οποίος πλασματικά διπλασιάζεται». Αν και το Υπουργείο σωστά προχώρησε στην αυτόνομη χρηματοδότηση των Ε.Κ. λαμβάνοντας υπόψη τις αυξημένες οικονομικές ανάγκες των εργαστηρίων αφού διπλασιάζεται πλασματικά ο αριθμός των μαθητών για την κατανομή των πιστώσεων από τους Δήμους, δεν προβλέπει αντίστοιχα τις ανάγκες των Σχολικών Εργαστηρίων που λειτουργούν σε σχολικές μονάδες και όχι σε Ε.Κ.. Το υπουργείο οφείλει να ληφθεί άμεσα αντίστοιχη μέριμνα και για τα εργαστήρια που λειτουργούν σε σχολικές μονάδες ώστε να είναι δυνατή η προμήθεια αναλωσίμων, η συντήρηση του εξοπλισμού αλλά και ο εκσυγχρονισμός του όταν αυτός κρίνεται παλαιωμένος δεν ανταποκρίνεται στο αναλυτικό πρόγραμμα.
  • Σε προηγούμενες επιστολές σας είχαμε επισημάνει ότι παρατηρήθηκε εξαίρεση των Εργαστηριακών Κέντρων στις κατανομές διαφόρων υλικών ή εξοπλισμού και επειδή θεωρούμε πως τα παραπάνω έχουν γίνει από μη εσκεμμένη ενέργεια, θα σας παρακαλούσαμε να αναθεωρήσετε τις έως τώρα κατανομές και κυρίως τα Εργαστηριακά Κέντρα να συμπεριλαμβάνονται σε όλες τις επόμενες.
  • Να θεσμοθετηθεί θέση Υποδιευθυντή με αρμοδιότητες Σχολικού Εργαστήριου, στα ΕΠΑ.Λ. που δεν εξυπηρετούνται από Ε.Κ..
  • Να εξορθολογιστεί η με αριθμ. Φ.12/134644/Δ4/08-08-2017, Υ.Α. του ΥΠΠΕΘ (ΦΕΚ 2891/τ.Β’/21-08-2017), με θέμα: «Ελάχιστος αριθμός μαθητών για τη δημιουργία τμήματος Γενικής Παιδείας της Α’ Τάξης, τμήματος Τομέα της Β΄ Τάξης και τμήματος Ειδικότητας της Γ’ Τάξης Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.)», μειώνοντας τον ελάχιστο αριθμό μαθητών σε ειδικές περιπτώσεις (πχ. Μοναδικό τμήμα σε Καλλικρατικό Δήμο, μεγάλη απόσταση μεταξύ σχολείων, ειδικές εισηγήσεις για τοπικούς λόγους, κ.α.). Επιπλέον και λόγω έκτακτων συνθηκών πρέπει να μειωθεί και ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα ώστε να έχουμε τμήματα μέχρι δεκαπέντε (15) μαθητών στα μαθήματα γενικής παιδείας και στο θεωρητικό μέρος των τεχνικών μαθημάτων, μέχρι δέκα (10) μαθητών στο εργαστηριακά μαθήματα.
  • Χρειάζεται έκδοση εγκυκλίου σύμφωνα με την οποία ο αριθμός των μαθητών κατά την διδασκαλία των εργαστηριακών μαθημάτων (και το εργαστηριακό μέρος των μικτών μαθημάτων, των εργαστηριακών μαθημάτων του τομέα της Πληροφορικής, και των σχεδιαστικών μαθημάτων) των ΕΠΑ.Λ., να αυξάνεται πλασματικά σε αναλογία, για κάθε μαθητή με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κατά τρείς μαθητές, ανεξάρτητα από τον αριθμό των παρακολουθούντων.
  • Και πολλά ακόμα που μπορούμε να σας εκθέσουμε και δια ζώσης.

 

Κυρία Υπουργέ, κυρία Υφυπουργέ,

          καθώς δεν κλείνει ομαλά η φετινή χρονιά, οφείλουμε να προγραμματίσουμε μια ομαλή έναρξη και λειτουργία για το επόμενο σχολικό έτος, με τα λιγότερα δυνατά προβλήματα και να τονίσουμε, πως ότι αφορά τα ΕΠΑ.Λ. ή τα Ε.Κ., γίνεται τελευταίο (τοποθετήσεις, αναλυτικά, βιβλία, κ.α), και φυσικά το Υ.ΠΑΙ.Θ. οφείλει να το αλλάξει.

 

Από το Διοικητικό Συμβούλιο της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε.