Αρχείο PDF

Ο.Λ.Τ.Ε.Ε. – ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Αθήνα, 08-12-2019

 Αρ. Δ.Τ.: 28

Μεταλυκειακό έτος − τάξη μαθητείας  στα ΕΠΑ.Λ. φάση Δ΄ ο μεγάλος ασθενής

 

Η Ο.Λ.Τ.Ε.Ε. επανειλημμένα έχει ταχθεί υπέρ της Πρακτικής Άσκησης – “Μαθητείας”, με συγκεκριμένους και απαράβατους όρους και προϋποθέσεις που αναφέρονται σε προηγούμενες ανακοινώσεις μας. Την τρέχουσα σχολική χρονιά, μετά κόπων και βασάνων ξεκίνησε η λειτουργία του “Μεταλυκειακού Έτους – Τάξης Μαθητείας” σε όλες τις περιφέρεις της Ελλάδας και οι εκπαιδευτικοί των ΕΠΑ.Λ. προσπαθούν να υλοποιήσουν τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν.

          Γεγονός είναι πως φέτος κλονίστηκε ο θεσμός με τις αλλαγές στο πολιτικό προσκήνιο, τα νέα πρόσωπα στις ομάδες υποστήριξης της μαθητείας και τους νέους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης, με τα χρονοδιαγράμματα να είναι ασφυκτικά και τις υποχρεώσεις να πιέζουν ώστε να ξεκινήσουν ομαλά τα εργαστηριακά μαθήματα ειδικοτήτων και η τοποθέτηση των μαθητευομένων στις επιχειρήσεις. Σε πολλές περιφέρειες που καθυστέρησαν να εγκρίνουν τα τμήματα της μαθητείας ή το υπουργείο ενέκρινε αργοπορημένα κάποια ολιγομελή τμήματα, λόγω μη ύπαρξης του απαιτούμενου εκπαιδευτικού προσωπικού για την διδασκαλία των μαθημάτων και την μη έγκαιρη τοποθέτηση αναπληρωτών, ανέλαβαν κάποια τμήματα να τα λειτουργήσουν αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί και αναπληρωτές. Εύλογη είναι η απορία και η ανησυχία ποιος θα ολοκληρώσει τις διαδικασίες εποπτείας και διδασκαλίας των μαθημάτων όταν αυτά έχουν πάρει παράταση μέχρι 15 Σεπτέμβρη μιας και η βραδύτητα αποφάσεων φέτος ήταν χαρακτηριστική, καθώς αυτοί οι εκπαιδευτικοί θα επιστέψουν στις θέσεις τους ή θα απολυθούν 30 Ιουνίου.

          Παρόλα τα προβλήματα πολλοί είναι οι εκπαιδευτικοί που έβαλαν και βάζουν ‘πλάτη’ για άλλη μια φορά και σηκώνουν το βάρος της εύρεσης εργοδοτών, της γραφειοκρατίας με πολλές εργατοώρες εκτός ωραρίου και φυσικά απλήρωτες. Στον αντίποδα όλων αυτών, η ανταμοιβή για τον κόπο τους είναι μεγάλη, καθώς οι μαθητευόμενοι που ήταν κατά κύριο λόγο και τους είχαν μαθητές, τους συμπαραστάθηκαν και τους ευχαρίστησαν που με πείσμα κατάφεραν να λειτουργήσουν τα τμήματα.

          Η αποζημίωση των μαθητευομένων μπορεί να μην είναι μεγάλη είναι όμως μια πολύ σημαντική ανάσα για τους ίδιους και τις οικογένειές τους. Αυτό εισπράττουν οι εκπαιδευτικοί κάθε χρόνο και παρόλο που αγανακτούν, κουράζονται και ταλαιπωρούνται, στο τέλος νιώθουν μια ευχαρίστηση που κατάφεραν τους μαθητές τους που ίσως δεν ήταν και οι καλύτεροι να επιτυγχάνουν και πολλοί από αυτούς να είναι ένα success story, που  θα διηγούνται οι εκπαιδευτικοί για πολλά χρόνια. Τέτοιοι είναι οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ και οι εκπαιδευτικοί που είναι οι αφανείς ήρωες, στις δυσκολίες βγάζουν όλοι τον καλύτερο εαυτό τους. Ήδη μαθητές της Β’ Τάξης δείχνουν ενδιαφέρων και ρωτάνε για το Μεταλυκειακό έτος – τάξη μαθητείας, ώστε να προετοιμάζονται και να βρίσκουν κάποιοι τις εταιρίες που θα ήθελαν να μαθητεύσουν και να εργαστούν.

          Αυτές είναι κινήσεις για να πάρει μπρος μια οικονομία, να απορροφηθούν ευρωπαϊκά κονδύλια, να μειωθεί η ανεργία των νέων και η αδήλωτη εργασία που έχει γίνει μάστιγα της σύγχρονης κοινωνίας.

          Η Ομοσπονδία μας ζητάει:

  • Να σταματήσει η φημολογία και οποιαδήποτε σκέψη από το Υπουργείο για την κατάργηση – περικοπή του θεσμού της μαθητείας από τα ΕΠΑ.Λ. και ζητούμε να αποκτήσει μόνιμο χαρακτήρα στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ΚΑΙ μετά την λήξη του τρέχοντος Ε.Σ.Π.Α..
  • Να γίνουν κέντρα μαθητείας – παρατηρητήρια εργασίας στα ΕΠΑ.Λ. και να αποσπαστούν σε αυτά εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να εργαστούν στη μαθητεία, ώστε έγκυρα να γίνονται όλες οι διαδικασίες, να λειτουργούν τα τμήματα από Σεπτέμβριο.
  • Την κάλυψη των εποπτών με ασφάλιση ατυχημάτων και σοβαρή αποζημίωση μετακίνησης. Δεν μπορεί να δαπανώνται μεγάλα ποσά για παρακολούθηση ημερίδων με θέματα «Αποτίμηση υλοποίησης και προοπτικές της μαθητείας» στο ΥΠΑΙΘ και να αποζημιώνει το εισιτήριο με την ανύπαρκτη αστική συγκοινωνία στους επόπτες, οι οποίοι πρέπει και να μετακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις και σε πολλαπλούς προορισμούς.
  • Να αποζημιωθούν όλοι οι επόπτες εκπαιδευτικοί των προηγούμενων φάσεων άμεσα.
  • Να ολοκληρωθούν όλα τα προγράμματα σπουδών των ειδικοτήτων της μαθητείας και να λειτουργήσουν όλες οι ειδικότητες σε κάθε περιφέρεια.
  • Δεν πρέπει να υπάρχει ο χαρακτηρισμός ολιγομελές στην μαθητεία.
  • Να δοθούν οι απαντήσεις των ερωτήσεων πιστοποίησης ώστε να ξεδιαλύνουν οι ερωτήσεις με διφορούμενες απαντήσεις
  • Υπάρχουν ειδικότητες που ακόμα δεν έχουν τις ερωτήσεις και θα πρέπει τον Φεβρουάριο να πιστοποιηθούν οι μαθητευόμενοι και οι εκπαιδευτικοί που θα διδάξουν το Προπαρασκευαστικό Πρόγραμμα Πιστοποίησης Μαθητείας αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. δε θα προλάβουν να απαντήσουν τις 250 ερωτήσεις και ασκήσεις.
  • Τα τμήματα του Προπαρασκευαστικού Προγράμματος Πιστοποίησης να θεσμοθετηθούν και να λειτουργούν κάθε Σεπτέμβριο και να ακολουθούν οι εξετάσεις.
  • Να δοθεί η δυνατότητα έκδοσης σπουδαστικής ταυτότητας στους μαθητευόμενους, όπως στα Ι.Ε.Κ. για έκπτωση στις μετακινήσεις από και προς τις επιχειρήσεις, με τα ΜΜΜ των μαθητευομένων μιας και η αποζημίωση για την εργασία είναι ελάχιστη και τα έξοδα της μετακίνησης πολλά.
  • Σε κάθε Διεύθυνση να διασφαλιστεί η λειτουργία όλων των ειδικοτήτων των τμημάτων μαθητείας και να μην υπάρχει αποκλεισμός μαθητευομένων λόγω μη λειτουργίας ειδικοτήτων.
  • Την αύξηση της αποζημίωσης των μαθητευομένων με το μισθό του εξειδικευμένου τεχνίτη μιας και είναι πτυχιούχοι και όχι ανειδίκευτοι εργάτες.
  • Να θεσμοθετηθεί η ασφαλιστική κάλυψη των εκπαιδευτικών (σε περίπτωση ατυχήματος) κατά την μετάβασή και αναχώρησή τους στον τόπο εποπτείας .
  • Να υπάρχει άμεση πρόσβαση των σχολικών μονάδων στην πλατφόρμα, ώστε να γίνεται σωστή εποπτεία των εγγραφών και άρα κατάλληλη και αποτελεσματική οργάνωση των τμημάτων για την σωστή λειτουργία της μαθητείας, οπότε θα διευκολυνθούν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, αλλά θα ικανοποιηθούν και οι εργοδότες.
  • Το Δ΄ έτος να είναι πλήρως ενταγμένο στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα, αφού υλοποιείται από εκπαιδευτικό φορέα του τυπικού συστήματος.
  • Το επιπλέον έτος να απονέμει Δίπλωμα – Πτυχίο Ειδικότητος επιπέδου 5, μετά από επιτυχή παρακολούθηση και συμμετοχή σε ενδοσχολικέςπτυχιακές εξετάσεις. Τα επαγγελματικά δικαιώματα των νέων πτυχιούχων τους πρέπει να ρυθμιστούν άμεσα.
  • Η ασφάλιση να είναι πλήρης, συντάξιμη και η αμοιβή να είναι ίση με τα 4/5 του ημερομισθίου του πτυχιούχου με προσόντα επιπέδου 4 (τεχνίτη) και τα ημερομίσθια να προσμετρούνται στην εργασιακή προϋπηρεσία. Δεν συμφωνούμε η αμοιβή να είναι ίση με το 75% επί του κατωτάτου ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη (εφόσον αφορά ήδη πτυχιούχους).
  • Σημαντικό είναι να δοθούν κίνητρα στους εργοδότες για τη πρόσληψη των μαθητευομένων μετά το πέρας της μαθητείας.
  • Επιβάλλεται η προβολή του θεσμού μέσω των Μ.Μ.Ε., στην αγορά εργασίας στα επιμελητήρια, τους συνδέσμους και στην κοινωνία.
  • Σωστή αποτίμηση και αξιολόγηση ολων των φάσεων υλοποίησης και πλήρη εφαρμογή του τετάρτου έτους από τον Σεπτέμβριο του 2020 δίχως άλλες καθυστερήσεις. Κάθε ΕΠΑ.Λ. να μπορεί να λειτουργήσει τάξη μαθητείας για όλες τις ειδικότητες του. Η πραγματοποίηση του 4ου έτους δεν πρέπει να οδηγήσει σε κατηγοριοποιήσεις και διακρίσεις μεταξύ των ΕΠΑ.Λ. και σε απόπειρες καταργήσεων και συγχωνεύσεων.
  • Να έχουμε αρχικά μηδενική επιβάρυνση του εργοδότη με ολική επιδότηση του και να εξεταστεί η δυνατότητα παροχής κινήτρων συμμετοχής στις πολύ μικρές επιχειρήσεις καθώς και στις παραμεθόριες και νησιωτικές περιοχές της χώρας.
  • Μέρος των κονδυλίων να διατεθεί για την συμπλήρωση και τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού των Εργαστηρίων και την δημιουργία μόνιμου θεσμού περιοδικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
  • Να μεταφερθεί η πλήρης αρμοδιότητα λειτουργίας του Μεταλυκειακού Έτους – Τάξης Μαθητείας αποκλειστικά στα Εργαστηριακά Κέντρα. Τα ΕΠΑ.Λ. είναι επιφορτισμένα με πολλή γραφειοκρατία και η διαρχία, που υπάρχει, προκαλεί πολλά προβλήματα λόγω διαφορετικής αντίληψης στο τρόπο λειτουργίας του προγράμματος. Ως παράδειγμα να αναφέρουμε πως την αναπλήρωση των ωρών την αποφασίζει ο διευθυντής μιας άλλης σχολικής μονάδας, για την εφαρμόσουν εκπαιδευτικοί και σχολείο που δεν είναι της αρμοδιότητάς του και δεν γνωρίζει την λειτουργία του. Επιπρόσθετα τα Ε.Κ. με την ισχύουσα νομοθεσία έχουν την αρμοδιότητα του ορισμού του επόπτη εκπαιδευτικού, των διδασκόντων των μαθημάτων αφού είναι αποκλειστικά εργαστηριακά, την τήρηση των απουσιών και του αναλυτικού προγράμματος αλλά και την πλήρη οργάνωση και εποπτεία του Προπαρασκευαστικού Προγράμματος Πιστοποίησης των Αποφοίτων και την διεξαγωγή των εξετάσεων πιστοποίησης.

          Τώρα είναι ο κατάλληλος χρόνος ώστε το Υπουργείο Παιδείας να πράξει και θα σας στηρίξουμε σε αυτήν την προσπάθεια όλοι. Συνδικαλιστικοί φορείς, εκπαιδευτικοί, μαθητευόμενοι αλλά και η αγορά εργασίας.

 

 

Από το Διοικητικό Συμβούλιο της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε.