sakatjis1

του Δημήτρη Σακατζή 

Εκπαιδευτικού που τον βράβευσε ο κ. Αρβανιτόπουλος και την επόμενη χρονιά τον έθεσε σε διαθεσιμότητα

Κύριε Υπουργέ,

μια ακόμη χρονιά ξεκινά με τη δημόσια Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ) να συνεχίζει να βρίσκεται υπό καθεστώς διάλυσης. Ο «παράδρομος» που είναι σήμερα δεν μπορεί να γίνει «λεωφόρος» (σύμφωνα με τις δικές σας δηλώσεις και επιδιώξεις: http://www.tovima.gr/society/article/?aid=608716), όταν απουσιάζουν οι τομείς και οι ειδικότητες με τη μεγαλύτερη ζήτηση και επαγγελματική αποκατάσταση.

Αναφορικά με τη ζήτηση, αντιγράφω στοιχεία για τους καταργημένους τομείς και ειδικότητες από ανάλυση έρευνας (2011) του υπουργείου Παιδείας για τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ:  «ΣταΕΠΑ.Λ λειτουργούν 19 ειδικότητες κατανεμημένες σε 12 τομείς. Οι Τομείς που ανήκουν στον κλάδο των Υπηρεσιών εμφανίζονται να έχουν μεγαλύτερη ανάπτυξη σε σχέση με τους Τομείς που παρέχουν βιομηχανικές/τεχνικές ειδικεύσεις (…) Στις ΕΠΑΣ το 87% των μαθητών κατευθύνεται σε 8 κυρίως Ειδικότητες. Από τους μαθητές αυτούς, το 41% ακολουθεί τις ειδικότητες Κομμωτικής και Αισθητικής (σ. 4)». Τα δε εργαστήρια που έγιναν για να καλύπτουν τις ανάγκες της ζήτησης ήταν: «Υγείας – Πρόνοιας: 430, Εφαρμοσμένων Τεχνών: 194, Αισθητικής – Κομμωτικής: 205 (σ. 9)» (διαθέσιμη στο δικτυακό τόπο:http://www.google.gr/urlsa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCMQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.proslipsis.gr%2Fcm_download.php%3Fcm_attid%3D3782&ei=zzcRVO28O8m2PdvkgaAC&usg=AFQjCNGVaDlcd0cmk6bzwo0IbThe5toK6w). Τα εργαστήρια αυτά μετά την κατάργηση των τομέων και των ειδικοτήτων εντάσσονται στο ΤΑΙΠΕΔ. Ποιος άραγε θα εκφράσει το αγοραστικό του ενδιαφέρον για ένα εργαστήριο π.χ. Εφαρμοσμένων Τεχνών που έχουν πληρώσει με χρήματα τους οι Έλληνες φορολογούμενοι; Τέλος, οι μαθητές που φοιτούσαν στους καταργημένους τομείς και ειδικότητες ήταν: 26721 (33% των ενεργών μαθητών) από αυτούς οι 21513 είναι κορίτσια (81%) (Δελτίο Τύπου ΟΛΤΕΕ, 61/15-7-13).

Αναφορικά με την επαγγελματική αποκατάσταση, από το Ινστιτούτο Εργασίας της Γ.Σ.Ε.Ε. για τις προοπτικές εργασίας τα επόμενα 5-10 χρόνια (2010), μέχρι την έρευνα του CEDEFOP για τα επαγγέλματα με τη μεγαλύτερη ζήτηση στην Ευρώπη έως το 2020, αλλά και την έρευνα του ALBA Graduate Business School για τον Δείκτη Τάσεων Αγοράς Εργασίας 2011, οι Υπηρεσίες Υγείας περιλαμβανομένου και των επαγγελμάτων Αισθητικής και Κομμωτικής αναφέρονται ως ένας επαγγελματικός Τομέας που έχει ή θα έχει ζήτηση (Μπούλια Έλενα, διαθέσιμο στο δικτυακό τόπο: http://www.in2life.gr/everyday/career/article/207566/10-epaggelmata-me-zhthsh.html ). Επίσης, σύμφωνα με το ΣΕΒ, ο τομέας της Υγείας είναι ένας από τους οχτώ Επιχειρηματικούς Τομείς που θεωρείται ότι παρουσιάζουν σημαντικό ενδιαφέρον για την ελληνική οικονομία και προβλέπεται ότι θα έχει αυξημένη ζήτηση στην αγορά εργασίας την επόμενη επταετία (ως το 2020), (διαθέσιμο στο δικτυακό τόπο: http://news247.gr/eidiseis/oikonomia/ergasia/ta_87_epaggelmata_poy_tha_exoyn_zhthsh_thn_epomenh_eptaetia.2327946.html ). Τέλος, ο Επίτροπος Απασχόλησης, Κοινωνικών Υποθέσεων και Ένταξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Λάζλο Άντορ, ο οποίος βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη για να συναντηθεί με τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολο Τζιτζικώστα, ανάφερε πως εκτός από τα “πράσινα” επαγγέλματα, υψηλή ζήτηση καταγράφεται και για τους επαγγελματίες του κλάδου της Υγείας (“λευκά επαγγέλματα”), αλλά και για τους τομείς της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών (διαθέσιμο στο δικτυακό τόπο: http://www.econews.gr/2014/03/05/prasina-epaggelmata-112751/ ). Τα γράφω αυτά γιατί στην Ελλάδα πρέπει να αποδεικνύουμε το αυτονόητο. Με βάση τα παραπάνω, μπορούμε να συμφωνήσουμε ότι με τα σημερινά δεδομένα και αν δεν υπάρξει επιστροφή των τομέων και των ειδικοτήτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ο «παράδρομος» της ΤΕΕ δεν μπορεί να γίνει «λεωφόρος».

Τα παραπάνω δεδομένα καταδεικνύουν επίσης και μια δομική αντίφαση· από τη στιγμή που οι συγκεκριμένοι τομείς και ειδικότητες έχουν τέτοια δυναμική γιατί καταργήθηκαν; Στις 12 Σεπτεμβρίου 2014, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης σας στη Λέρο, αναφερόμενος στην κατάργηση τους είπατε κ. Υπουργέ: «Ήτανε το μεγαλύτερο λάθος που έχει κάνει ποτέ (…), λάθος χωρίς κανένα λόγο, δηλαδή ένα λάθος εγκληματικό» https://www.youtube.com/watch?v=zj8DWxnOtaY&feature=youtu.be ). Θα μου επιτρέψετε να προσθέσω ένα στοιχείο που ίσως αναθεωρήσει την άποψη σας περί λάθους. Στο Δήμο Αθηναίων λειτουργούν 18 Ιδιωτικά και ένα Δημόσιο ΙΕΚ. Αναφέρω στην τύχη ορισμένα από αυτά: ΑΚΜΗ, ΚΟΡΕΛΚΟ, ΣΒΙΕ, ΞΥΝΗ, ΟΜΗΡΟΣ, ΔΕΛΤΑ, ΩΜΕΓΑ κ.α. (http://www.odigostoupoliti.eu/idiotika-iek-iiek/#sthash.LuA81K5N.dpbs). Ας κάνουμε μία υπόθεση εργασίας· ας σκεφτούμε ότι στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στο Δήμο Αθηναίων λειτουργούσαν 18 Ιδιωτικά ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ και ένα Δημόσιο, πως θα χαρακτηρίζατε το εκπαιδευτικό σύστημα; Επειδή λοιπόν είμαστε όλοι νοήμονες πολίτες σε αυτή τη χώρα, αντιλαμβανόμαστε το αυτονόητο: Η κατάργηση των τομέων και των ειδικοτήτων δεν ήταν λάθος αλλά μία ενσυνείδητη απόφαση που ευνοεί τα συγκεκριμένα ιδιωτικά συμφέροντα.

Αν έχετε την παραμικρή αμφιβολία στα όσα αναφέρω, επιχειρήστε, ως ο αρμόδιος Υπουργός για την κατανομή των ευρωπαϊκών πόρων (ΕΣΠΑ 2014-2020) στο δικό σας υπουργείο, να απαλείψετε/αντικαταστήσετε τον κωδικό που αναφέρεται στο κουπόνι σπουδών (Voucher) για τη φοίτηση στα Ιδιωτικά ΙΕΚ. Ποιοι πιστεύετε πως θα αντιδράσουν; Είναι κοινή πεποίθηση ότι η απάντηση σε πολλά ερωτήματα βρίσκεται εκεί που οδηγεί το χρήμα. Αυτό πληρώνουμε οι μαθητές μου, οι γονείς τους, οι συνάδελφοι μου και εγώ, τη δίψα ορισμένων για εύκολο χρήμα.

Θα μου επιτρέψετε ένα ακόμη παράδειγμα που θα οδηγήσει την επιχειρηματολογία μου στην άποψη ότι γνωρίζετε και εσείς ότι δεν πρόκειται περί λάθους. Σε συνέντευξή σας στον ραδιοφωνικό σταθμό «BHMA FM» αναφέρατε: «Η επιλογή να κοπούν η Γυμναστική και η Πληροφορική ως εξεταστέο μάθημα ήταν της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας». Στη συνέχεια αναγνωρίζετε το λάθος και δημοσιοποιείτε την πρόθεση σας να το διορθώσετε. Θεωρώ ότι το ίδιο θα είχατε πράξει και με τις δικές μας ειδικότητες εάν ήταν μόνο ένα λάθος. Προφανώς δεν είναι ίδια τα μεγέθη. Ο κ. Μητσοτάκης διαφωνεί στην επαναφορά των τομέων και των ειδικοτήτων, το ίδιο και ο κ. Σαμαράς, το ίδιο και τα Ιδιωτικά Συμφέροντα, πρέπει όμως να πάρετε μία θέση, είσαστε μαζί τους ή είσαστε με το δίκιο και τη λογική. Εδώ τίθεται το βασικό ερώτημα κ. Υπουργέ, εσείς ένας πολιτικός που θέλετε να διαδραματίσετε πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτό που ονομάζετε Δημοκρατική Παράταξη, θα κατονομάσετε τα Ιδιωτικά Συμφέροντα που κρύβονται πίσω από την κατάργηση των τομέων και των ειδικοτήτων της ΤΕΕ και το κυριότερο θα σταθείτε απέναντι τους;

Κλείνοντας κ. Υπουργέ, θα ήθελα να σας μεταφέρω πως είναι βαθειά πεποίθηση μου ότι οι καταργημένοι τομείς και οι ειδικότητες θα επανέλθουν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση γιατί όπως η φύση τείνει με κάθε τρόπο να βρει τη λειτουργική της ισορροπία έτσι και η κοινωνική συνείδηση των πολιτών που έχει πεισθεί για την αδικία που έχει συντελεσθεί θα επαναφέρει το κοινό περί δικαίου αίσθημα. Είναι η ευκαιρία σας να εκπροσωπήσετε αυτό το αίσθημα με δύσκολες μεν αλλά ορθές αποφάσεις γιατί δια της αναβολής και των προθέσεων δεν παράγεται πολιτικό αποτέλεσμα. Αναφορικά με το τελευταίο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ένα χρήσιμο ιστορικό δίδαγμα· ο Πόντιος Πιλάτος δεν έμεινε στην ιστορία για την αποφασιστικότητα του.

 

Με εκτίμηση,

Σακατζής Δημήτρης

Εκπαιδευτικός που τον βράβευσε ο κ. Αρβανιτόπουλος και την επόμενη χρονιά τον έθεσε σε διαθεσιμότητα.

 

Από admin-02